Máte již podáno nebo stále v něčem tápete? Odpovědi na nejčastější dotazy v této oblasti hledejte v následujícím článku.
Daně, kterých se povinnost činit podání elektronicky vztahuje
Jsem právnická osoba, musím od 1. 1. 2014 podávat všechna daňová přiznání elektronicky (přiznání k dani z přidané hodnoty, přiznání k dani silniční, přiznání k dani z příjmů)?
Ustanovení § 101a, které povinnost plátcům daně z přidané hodnoty zakládá, je součástí zákona o dani z přidané hodnoty, tzn. povinnost elektronického podávání se vztahuje pouze na daň z přidané hodnoty. Jiné daně nejsou tímto ustanovením dotčeny. Jiná daňová přiznání např. přiznání k dani silniční či přiznání k dani z příjmů nemusí být podáno elektronicky. Způsoby podání upravuje § 71 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád.
Přečtěte si také: Jste připraveni na ručení za nezaplacenou DPH?
Osoby, kterých se povinnost činit podání elektronicky vztahuje
Po poskytnutí poradenské služby s místem plnění v Německu dle § 9 odst. 1 ZDPH jsem se stal tzv. identifikovanou osobou dle § 6i ZDPH. Musím od 1. 1. 2014 podávat přiznání k dani z přidané hodnoty elektronicky?
Povinnost činit podání vůči správci daně elektronicky se vztahuje pouze na plátce daně z přidané hodnoty, identifikované osoby tuto povinnost ze zákona nemají. Mohou ale samozřejmě podávat přiznání elektronickou formou dobrovolně.
Týká se povinnost elektronického podávání přiznání k dani z přidané hodnoty až za zdaňovací období od 1. 1. 2014, tj. například na přiznání za leden 2014 resp. 1. čtvrtletí 2014 nebo se týká již přiznání podávaných po 1. 1. 2014?
Ustanovení § 101a ZDPH je procesním ustanovením zákona, povinnost tak vzniká účinností daného ustanovení zákona, tzn. platí pro podání přiznání již v lednu 2014 za zdaňovací období prosinec 2013, resp. 4. čtvrtletí 2013 (případně i za dřívější zdaňovací období, pokud do 31. 12. 2013 nebyla podána).
Jsme právnická osoba a v lednu 2014 budeme podávat dodatečné přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací období listopad 2013. Musíme podat přiznání elektronicky nebo se povinnost podat elektronicky odvíjí od zdaňovacího období, za které je dodatečné přiznání podáváno a lze tedy přiznání podat v „papírové“ formě?
Povinnost elektronického podání se vztahuje na všechna podání po 1. lednu 2014, tzn. i na dodatečná přiznání za předchozí zdaňovací období.
Musí přiznání k dani z přidané hodnoty podávat od 1. 1. 2014 elektronicky všichni plátci daně z přidané hodnoty?
Právnické osoby mají dle § 101a ZDPH povinnost činit veškerá podání k dani z přidané hodnoty elektronickou formou bez výjimky. Fyzické osoby mají povinnost elektronického podávání jen za předpokladu splnění jedné z následujících dvou podmínek:
- obrat fyzické osoby za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne 6 000 000 Kč, nebo
- má zákonem stanovenou povinnost činit jiná podání elektronicky.
Co se rozumí pod pojmem obrat v případě zjištění povinnosti elektronického podávání u fyzické osoby a jaká plnění zahrnuje?
Obratem se rozumí definice obratu stanovená v § 4a ZDPH, a která se používá i pro účely počítání obratu pro registraci. Do obratu zahrnujeme souhrn úplat bez daně za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku, jde-li o následující plnění:
- zdanitelné plnění,
- plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně (viz § 63 ZDPH), nebo
- plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až 56 (např. finanční činnosti, pojišťovací činnosti, dodání vybraných nemovitých věcí), jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.
Do obratu se nezahrnují úplaty z prodeje dlouhodobého majetku.
Vzniká u fyzické osoby povinnost elektronického podávání hned po překročení obratu?
Po překročení obratu vzniká povinnost elektronického podávání za zdaňovací období následující po zdaňovacím období, ve kterém byl obrat překročen.
Co j tzv. stabilizační doba?
Po překročení limitu 6 000 000 Kč má fyzická osoba povinnost činit podání k dani z přidané hodnoty elektronicky minimálně po dobu 6 měsíců. Takové období je nazýváno tzv. stabilizační dobou. Je-li v tomto období znovu překročen obrat, stabilizační doba 6 měsíců počíná běžet znovu, a to od zdaňovacího období následujícího po období, v němž byl překročen obrat. Pokud po celou dobu stabilizační doby nebude obrat překročen, nemusí již fyzická osoba po jejím uplynutí činit podání elektronicky (za předpokladu, že povinnost nevznikla z jiného důvodu).
Co znamená podmínka písm. b) § 101a ZDPH, která říká, že fyzická osoba má povinnost činit podání elektronicky, pokud „má zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky“?
Druhá z podmínek pro povinné elektronické podávání u fyzické osoby bude naplněna, pokud má fyzická osoba povinnost podat ve zdaňovacím období také souhrnné hlášení nebo výpis z evidence pro daňové účely podle § 92a ZDPH.
Způsoby elektronického podávání
Jak můžu podat přiznání k dani z přidané hodnoty elektronicky?
Způsoby elektronického podání vůči finanční správě stanovuje § 71 odst. 1 a odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, a to následujícími způsoby:
- 1) datovou zprávou prostřednictvím Daňového portálu Finanční správy České republiky (www.daneelektronicky.cz), opatřenou uznávaným elektronickým podpisem,
- 2) datovou zprávou přes Daňový portál bez uznávaného elektronického podpisu,
- 3) datovou zprávou prostřednictvím datové schránky plátce,
- 4) datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do datové schránky (dostupné cca na konci 1. pololetí 2014).
Jak podám přiznání k dani z přidané hodnoty nejjednodušeji, pokud nemám ani datovou schránky ani elektronický podpis?
Daňové přiznání lze podat přes Daňový portál (www.daneelektronicky.cz), odkud jej elektronicky odešlete přímo příslušnému finančnímu úřadu. Aby ale bylo podání platné, musí být podání správci daně potvrzeno nebo opakováno písemně nebo ústně do protokolu, a to do 5 dnů od elektronického podání.
Formát podání
Můžu daňové přiznání zaslat elektronicky ve formátu PDF?
Daňové přiznání musí být finančnímu úřadu zasláno v datovém formátu XML. Ten lze získat vyexportováním z některých účetních softwarů nebo přímo na Daňovém portále (www.daneelektronicky.cz). Podání ve formátu PDF správci daně neakceptují.
Elektronický podpis
Jak si zřítím elektronický podpis a kolik za něho zaplatím?
Elektronický podpis ve formě kvalifikovaného certifikátu, který musí obsahovat identifikátor MPSV, a s kterým lze podepisovat elektronická podání nabízí tři akreditované certifikační autority:
- Čeká pošta s.p. (www.postsignum.cz)
- eIdentity, a.s. (www.eidentity.cz)
- První certifikační autorita (www.ica.cz)
Bližší informace se dozvíte na výše uvedených internetových stránkách jednotlivých autorit. Certifikát je platný vždy po dobu 12 měsíců a lze ho prodlužovat. Cena certifikátu se liší u jednotlivých certifikačních autorit.
Datová schránka
Jak si zřídím datovou schránku a kolik za to zaplatím?
Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou automaticky, fyzické osoby mohou o zřízení požádat. Nejjednodušší je podat žádost na kterékoliv pobočce Czech POINTu. Zřízení a používání datové schránky je bezplatné.