Poslední návrh Google loni v prosinci Almunia označil za nepřijatelný. Google by se urovnáním vyhnul případné pokutě ve výši až pěti miliard dolarů (zhruba sto miliard Kč).
Nyní Evropské komisi nabízí, že vždy, když bude při specializovaném internetovém vyhledávání nabízet výsledky hledání vlastních služeb, ukáže také tři nabídky služeb konkurenčních. Uživatelé tak budou moci srovnat nabídku podporovanou Google i jiných vyhledávačů.
Týká se to například vyhledávání hotelů, restaurací, letů či zboží, kdy Google nyní výrazněji zobrazuje výsledky vlastního vyhledávání před těmi, které by nabídly konkurenční specializované vyhledávače. Nyní nabízí, že výsledky tří objektivně vybraných konkurentů bude ukazovat na stejné úrovni jako výsledky vlastních služeb. Firma také nabízí změny ve smlouvách, které jí fakticky zaručovaly exkluzivitu na dodávání internetové reklamy. Pokud se z návrhu stane závazek, bude v Evropě platit nejméně pět let a jeho dodržování má hlídat nezávislý orgán.
Dnes Almunia zdůraznil, že jeho úkolem je chránit soutěž na trhu především k užitku zákazníků. Návrh, dohodnutý po dlouhých a obtížných jednáních, podle něj řeší otázky, které Evropské komisi vadily. Vyšetřování společnosti začalo v listopadu 2010.
Návrh firmy podle něj nebrání Googlu zlepšovat služby, ale dává uživatelům možnost skutečného výběru mezi různými, srovnatelnou formou představenými, službami. "A tak Google i jeho rivalové budou moci a budou muset nadále inovovat a zlepšovat své nabídky," míní eurokomisař.
Evropská komise začala v listopadu 2010 vyšetřovat, zda tímto postupem Google nemanipuluje s výsledky vyhledávání ve svůj prospěch a ke škodě konkurentů. Předcházely tomu stížnosti rivalů, včetně americké společnosti Microsoft a řady menších internetových firem z Evropy.