Produktivita práce na dráze již čtvrtý rok klesá

08.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Přestože České dráhy každý rokem propouští tisíce zaměstnanců, produktivita práce nejztrátovější firmy v zemi se od roku 1995 zhoršuje

Přestože České dráhy každý rokem propouští tisíce zaměstnanců, produktivita práce nejztrátovější firmy v zemi se od roku 1995 zhoršuje. Před pěti lety přepravilo 103 tisíc zaměstnanců ČD 227,15 milionu cestujících a 108,86 milionů tun nákladu. V roce 1998 měly dráhy 92 tisíc za

městnanců. Přepravily 181,98 milionu cestujících a 93,52 milionu tun nákladu. Produktivita práce na jednoho zaměstnance, která se na dráze měří jako součin přepravených osob, nákladu a přepravní vzdálenosti, se výrazně snížila.

V roce 1995 dosahovala úrovně 321 115 dopravních jednotek. O tři roky později to bylo pouze 295 985 jednotek na zaměstnance. "Za minimální přijatelný počet dopravních jednotek na zaměstnance se přitom považuje číslo 400 tisíc," uvádějí autoři projektu "Železnice jako součást dopravní

ho trhu" z Liberálního institutu. Pokles výkonnosti železnice podle předběžných ekonomických výsledků pokračoval i v loňském roce. "Obrat k lepšímu by měl nastat už letos," říká tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Podle podnikatelského záměru by dráhy měly v letošním roce přepravit 189 milionů cestujících, tedy o 14 milionů více než v loňském roce a 84 milionů tun nákladu, což je nárůst o dva miliony tun. "Zlepšení signalizovalo již poslední čtvrtletí loňského roku a i první měsíc letošního roku vypadá v mez

iročním srovnání lépe. Zlepšení přichází s oživením ekonomiky," vysvětluje Šťáhlavský.

Změny musí být větší

České dráhy loni vykázaly ztrátu 3,889 miliardy korun při tržbách 37,158 miliardy korun. S jakou ztrátou počítají letos, vedení firmy nezveřejnilo. Rozhodnuto je zatím pouze o výši státních dotací. Vedle dotace 6,6 miliardy korun do osobní dopravy podnik ještě od státu získá osm set milionů korun v podobě splátky úvěru od Konsolidační banky a 303 milionů korun na doprovodný sociální program pro odc

házející zaměstnance.

Těch by dráhy měly propustit dalších 3700. Počet pracovníků se tak sníží na 84 tisíc, což je o polovinu méně než v roce 1990. I když České dráhy předpokládají, že se bude výkonnost podniku od letošního roku postupně zvyšovat, řada odborníků upozorňuje, že je nutné provést radikálnější změny a požadují především rozdělení Českých drah na dvě části. Jedna část by měla mít v budoucnu na starosti dopravní cestu a druhá by zůstala dopravní firmou. "Úplné účetní a organizační oddělení oživen

é infrastruktury od dopravce je požadováno v základních dokumentech Evropské unie," říká někdejší šéf Českých drah a spoluautor projektu Liberálního institutu Emanuel Šíp.

Zdroj: LN z 8. 2. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU