S výběrem pracovníků pomáhá často i počítač

08.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kdo chce získat práci v některé americké maloobchodní společnosti, musí se smířit s tím, že první kolo pohovoru s ním povede nejspíše počítač, nikoli manažer

Kdo chce získat práci v některé americké maloobchodní společnosti, musí se smířit s tím, že první kolo pohovoru s ním povede nejspíše počítač, nikoli manažer. Tento trend je podle odborníků stále zřejmější a vítají jej firmy i pracovníci, protože prvním šetří čas a peníze a druhým zase složité shánění formulářů a dveří, v nichž se mají hlásit. Nejdále se patrně dostala společnost Home Depot, která instalovala ve všech 900 obchodech kiosky, kde se uchazeč o práci usadí a vyplní na

počítači základní formulář s osobními údaji a poté podstoupí asi půlhodinový test otázek a odpovědí. Výsledek se dozví téměř okamžitě. "Velice to zvyšuje úspěšnost nabírání pracovníků a za druhé to šetří provozní náklady," řekl Alan G. Frost z Home Depot.

P

odle Frosta poklesla v uplynulém roce fluktuace nových pracovníků ve firmě o 11,4 procenta, protože zájemci hned v kiosku na videoprogramu viděli, jaká práce je čeká a jaké budou požadavky. "Samozřejmě že osobní pohovory jsme nezavrhli, ale jsou až druhým stupněm. Neztrácíme tak čas s lidmi, kteří nemají dovednosti, jež tu jsou zapotřebí," zdůraznil Frost. Pohovor s počítačem v kiosku obvykle začíná patnácti úvodními otázkami, jejichž jediným cílem je vyřadit ihned zcela nežádoucí uchazeče, tedy například ty, kteří se odmítají podrobit požadovaným zkouškám na narkotika nebo jsou mladší šestnácti let.

Další otázky jsou již specializovány podle oblasti prodeje. Společnost Target se například dotazuje, jak bude uchazeč reagovat na krádež, jaký názor má na řízení pod vlivem alkoholu, ale také zda se domnívá, že většina Američanů se dopouští daňových podvodů. Pro většinu amerických maloobchodních společností zajišťuje počítačové najímání pracovníků firma Decision Point System z Oregonu. Podle odhadu prošel loni j

ejími počítači milion žadatelů o práci, letos očekává, že jich budou tři miliony. Za uplynulé tři roky má v databázi dva až tři miliony lidí včetně jejich psychologických profilů.

Právě databáze jsou trnem v oku kritikům, protože je považují za zneužitelné, a navíc nepřesné, zejména pokud jde o psychologický portrét uchazeče. Mladým lidem však případná ztráta soukromých informací nevadí. Podle odborníků je počítačové prosévání uchazečů o práci jen začátkem automatizace procesu. Zaměstnavatelé nyní uvažují, že stejný postup budou provozovat na internetu. S pokrokem techniky začnou více uplatňovat i videoprojekce, aby zhodnotili, jak potenciální pracovníci reagují na stresové situace.

Zdroj: MF Dnes z 8. 2. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU