"Je pro nás krajně nepříjemné žalovat obchodního partnera, ale musíme se chovat jako dobrý hospodář a chránit zájmy firmy," uvedl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice. Dohoda o platbách za palubní jednotky přitom byla téměř před dokončením a její uzavření vzala vloni v listopadu na vědomí i vláda. Kvůli personálním rošádám ve vedení Ředitelství silnic a dálnic nakonec ale z uzavření smlouvy sešlo.
Podle této dohody měla klesnout cena, kterou platí ŘSD za roční provoz jedné jednotky, z původních 1400 korun na 237 korun, což odpovídá ceně stanovené soudním znalcem. Sedminásobné snížení ceny firma Kapsch zdůvodnila tím, že jde především o palubní jednotky využívané zahraničními dopravci, kteří přes Česko projíždějí jen výjimečně, a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek.
Nyní ale Kapsch od nižší ceny ustoupil a v rámci rozhodčího řízení vymáhá po ředitelství 650 korun za jednu jednotku, uvedl ředitel úseku elektronického mýta na ŘSD Václav Nestrašil. Ředitelství tak bude muset opět bojovat o dosažení příznivější ceny, kterou si už jednou na firmě vymohlo a o kterou může kvůli průtahům a aktuálnímu vývoji přijít.
I přes podání žaloby je Kapsch podle Feixe ochoten o platbách za jednotky dále jednat. "Jednání s ŘSD jsme vedli už více než rok, za tu dobu se tam vystřídali minimálně tři ředitelé. Někdy máme pocit, že neustálé personální změny na vedoucích pozicích státem řízených organizací vedou úředníky k pasivitě v řešení akutních problémů," dodal šéf tuzemského Kapsche.
Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno téměř 700 tisíc, jen ale 530 tisíc z nich dosud stát společnosti proplácí. Úředníci před spuštěním mýtného systému totiž podcenili zájem ze strany dopravců.