Analýzu nyní zpracovává krajský odbor dopravy a POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy). "Měla by být hotová do poloviny roku, abychom mohli podle ní připravit rozpočet a měnit jízdní řády," uvedl. Redukcí by chtěl kraj, kterému se za šest let snížily daňové příjmy o téměř 900 milionů korun, ušetřit desítky milionů korun. "Není přímá úměra mezi snížením vlakokilometrů, protože platíme různé režijní náklady. Pokud snížíme počet kilometrů o pět procent, tak ušetříme dvě procenta," dodal. Propad daňových příjmů podle něj pokračuje i letos. Za dva měsíce činí 76 milionů korun, tedy deset procent.
"Chtěl bych se vrátit na úroveň roku 2002, protože opravdu jezdíme o 24 procent vlakokilometrů více než tehdy, a počet cestujících o zhruba 30 procent ubyl. Prostě je to neekonomické a nedokážeme to zaplatit," uvedl. Úroveň by se měla snížit najednou od roku 2015. Protože pokud se pořád mění jízdní řády, není to funkční, řekl.
Hejtman uvedl, že si je vědom, že bude muset vést "přesvědčovací kampaň". "Je sice pěkné, že jezdí každou hodinu z Plzně vlak na všechny směry, ale je to neudržitelné," uvedl. Podle něj je neekonomické, aby ve vlaku jezdili tři až šest cestujících.
Výrazná redukce by se týkala především vlaků. "Autobusy, které jezdí na páteřních linkách, kraj nedotuje. Ale ty, co jezdí na venkově, ano. Ale tam snižování není na místě," řekl Šlajs.
Dopravní obslužnost obcí by podle něj tímto krokem "nebyla narušená". "Bylo by to na páteřních tratích, kde každou hodinu jede vlak a často v téměř stejnou dobu jede autobus," uvedl. Kraj nebude vůbec omezovat ranní a odpolední vlaky do práce a škol.
Řada občanů podle Šlajse považuje současný stav za luxus a kritizuje, že kraj platí prázdné vlaky. "Říkají nám, že bychom raději měli peníze dávat do sociální oblasti a do podpory malých obcí," uvedl. Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje (SMOPK) uvedlo, že proti tomuto kroku není, pokud se to nedotkne venkovských oblastí, kde ale nechce snižovat ani vlakové spoje, ani autobusy. "Víme o tom, že kraj má v plánu rušit nevytížené vlaky v pracovní dny dopoledne a v sobotu a v neděli," řekl ČTK Marek Sýkora ze správního výboru SMPOK. Podle Šlajse jezdilo v roce 1988 z Plzně do Klatov 12 vlaků; dnes 18 a cestujících ubylo.
Plzeňský kraj dává letos na vlakovou i autobusovou dopravní obslužnost jednu miliardy korun. Náklady na ní rostou podle Šlajse o pět až šest procent ročně. Plzeňský kraj od roku 2002 trvale zvyšoval objednávku u Českých drah, ale na letošní rok objednal poprvé méně vlaků, a to o 5,6 procenta. Vlaky tak najedou tedy přes 5,26 milionu km. U autobusů kraj letos svoji objednávku nesnižoval.