Jaké nabízíte služby? Na co se specializujete?
Co se týká specializace, našimi klienty jsou zejména obchodní a výrobní společnosti ať z tuzemska či zahraničí. Mezi naše klienty patří ale i organizace nevýdělečné. Takže spíše se snažíme o rozumnou míru univerzálnosti.
Jaké nabízíte záruky splnění vašich služeb?
Když nějakou zakázku získáme, tak pokud ji nesplníme v očekávané kvalitě, nebo ji nesplníme v požadovaných termínech, tak ji příště nedostaneme. Takže ta hlavní záruka je v tom, že když chceme zakázku udržet, tak musíme odvádět kvalitní práci a dodržovat termíny. Samozřejmě jsme na způsobenou škodu pojištěni.
Jaké nabízíte výhody oproti vaší konkurenci?
Nabízíme našim klientům zároveň pohled auditora i daňového poradce. Výhoda spočívá v tom, že když přijdu ke klientům na audit nebo na daňové poradenství, tak k němu přijde auditor a daňový poradce zároveň. To znamená, že pohled daňového poradce se soustřeďuje na daňovou problematiku a je jiný (když zpracovává daňové přiznání), než pohled auditora který se zaměřuje na správnost účetnictví a účetní závěrky. Oba dva tyto pohledy jsou důležité. Teoreticky, když si vezmete firmu z pohledu auditora a z pohledu daňového poradce, tak máte šanci nalézt ve firmě nejvíce potenciálních nesprávností a to jak účetních, tak daňových, ale narazíte například i na nedostatečný systém vnitřních kontrol. To znamená, že když se člověk zaměří jen na daně, tak určitě existuje spousta chyb, které mu mohou utéci, a když se člověk zaměří jen na to, aby účetnictví bylo úplné, průkazné a správné, tak si může způsobit třeba nějaké jiné daňové problémy nebo mu může utéci něco, co v tom účetnictví z nějakého důvodu vidět není.
Další výhodou je, že mám svou práci rád a vzdělání chápu jako nezbytný základ své práce i práce našich zaměstnanců. Pokud si někoho vezmeme jako našeho klienta, tak už potom nerozlišujeme, zda je velký či malý, je prostě náš a tak získává všechny výhody o kterých hovoříme.
Jakou formou s vámi mohou zákazníci komunikovat při objednávce některé z vašich služeb?
Budoucí klienti nám mohou poslat mail, zavolat nebo nás navštívit osobně v naší kanceláři. Internetové stránky v současné době tvoříme, ale do budoucna by se o nás měl klient dozvědět více i na nich.
Do jaké míry ovlivňují legislativní změny vaši práci auditora?
Ty úplně nejbouřlivější legislativní změny jež měnily kritéria pro povinný audit společností už teď snad máme za sebou. Co se týče zákona o auditorech, určitě ještě k některým změnám s ohledem na aféry typu ENRON dojde. Zákon o účetnictví už také některé zásadní změny doznal. Pak jsou zde daňové zákony a obchodní právo, u kterých už také významné změny proběhly a v nejbližší době se neočekává s výjimkou DPH a změnách v oblasti správy daní žádná zásadní změna.
Do budoucna se budeme spíše bavit o tom, co není v souladu a nebo je v rozporu s mezinárodními účetními standardy a zda se tyto rozdíly projeví v národních úpravách a v jaké formě. Nebo nově o tom, jak se budou harmonizovat daňové systémy jednotlivých členů EU.
Jak probíhá ve firmě audit?
Nejčastěji se setkáme s tím, že auditor přijde do firmy již před koncem účetního období a snaží se firmu v rámci průběžného auditu upozornit na případné nesprávnosti tak, aby tato měla možnost je před sestavením závěrky opravit. Na to navazuje fáze závěrečná, kdy dochází k vlastnímu ověření údajů uvedených firmou v účetní závěrce.
Konkrétně probíhá audit ve firmě takto:
-
Když je klient nový, tak si společně sedneme, on nás informuje o základních ekonomických údajích (např. jaký má firma obrat, počet zaměstnanců , výše úvěrů aj.) a na základě předpokládaného rozsahu a rizika zakázky se navrhne cena. Pokud ji klient schválí, tak se podepíše smlouva (auditor se v ní zavazuje k provádění auditorských služeb.
-
Nyní začíná auditorská práce. V firmě mapuji jednotlivé činnosti, kterým se říká transakční cykly. Na základě přehledu o jednotlivých činnostech se zpracuje plán auditu.
-
Dále provádíme dílčí audity, kdy se snažíme procházet oblasti vytipované v rámci plánu auditu, popřípadě na nově zjištěné potenciální rizika v rámci dílčích auditů.
-
V průběhu prací auditor předává firmě připomínky, které firma zpracuje a většinou zjištěné nesprávnosti opraví.
-
Firma nyní sestaví výkazy my jí sdělíme případné připomínky k těmto výkazům pokud jsou a následně sestavíme auditorskou zprávu.
-
Spolu s auditorskou zprávou dostane firma „dopis vedení“. V něm jsou uvedeny nevýznamné chyby a další doporučení.
-
Prezentuji finanční analýzu, jež se zpracovává v průběhu auditu, pokud se na tom s firmou dohodneme.
-
Pozn.: Auditor má v případě podezření, že došlo k porušení právních předpisů v rámci auditu ve veřejném sektoru, povinnost na tato porušení upozorňovat.
Co vše lze z výsledků auditu o firmě vyčíst?
Běžný uživatel si může přečíst pouze auditorskou zprávu. Nevýznamné chybky z auditu vyčíst nelze, o těch ví jen firma z průběžných informací od auditora nebo z dopisu vedení. Pokud máte zájem o koupi firmy, tak vám doporučuji nečíst jen rozvahu a výsledovku ale i přílohu k účetní závěrce. Zde by totiž měly být uvedeny skutečnosti, jež mohou mít podstatný vliv na vaše rozhodování, například soudní spory vedené firmou.
Jste jako auditor soběstačný nebo musíte pracovat i v jiném oboru?
Tím, že jsem auditor, daňový poradce a že kromě této činnosti zpracováváme i účetnictví, tak naše firma soběstačná je.
Kdo je vaše přímá konkurence?
Děláme audit společnostem, které mají obrat v řádech od desítek milionů po více než půl miliardy korun. Čili naší konkurencí jsou všichni, kdo poskytují obdobné služby společnostem stejných velikostí.
Je výhodnější být jako auditor zaměstnancem nebo OSVČ?
Myslím, že nesmírně důležité je, aby si každý zmapoval výhody a nevýhody mezi pozicí zaměstnance a zaměstnavatele. Jste-li zaměstnanec, jste vázán firemní politikou a firemními postupy a váš osobní pohled a nezávislost jsou tímto významně ovlivněny. Výhoda je, že míra rizika kterou musíte nést je podstatně nižší. Jako auditor OSVČ máte samozřejmě výhodu větší osobní svobody a osobní nezávislosti, ovšem ve všem ostatním je pozice daleko složitější.
Tento pocit je v první fázi výrazný, ale postupně vám začnou docházet věci, co se musí udělat. Peníze musí být na účtu, musí se platit nájem, musí se platit leasing, zakázky musí být dokončeny řádně a v termínech a spousta dalších věcí.
Je tedy na každém, aby než se rozhodne, všechna tato pro a proti zvážil.
Jaká je výše vašeho platu? (alespoň v porovnání se zaměstnanci ostatních firem a OSVČ)
Nemám úplně přesné informace jaké odměny či průměrné platy v odvětví auditingu jsou, ale abych byl přesnější, vlastní letadlo asi mít nikdy nebudu a hladem asi taky hned tak neumřu, stejně jako většina mých kolegů.
Jakou formou reklamy se snažíte oslovit potenciální klienty?
Je v rozporu s etickým kodexem auditora, aby auditor propagoval svoje služby nějakou reklamou, jako např. inzercí v novinách, nebo reklamními letáky. Stejně tak by auditor neměl za získání zakázky dávat svým klientům provize. Takže v souladu s těmito pravidly uvedenými v etickém kodexu auditora je reklama omezena, ale naštěstí tento druh reklamy u klientů ani moc nefunguje. Většina klientů nás oslovuje na základě doporučení či referencí, kdy někdy někde někdo řekl, že jsme mu dělali audit a že byl velmi spokojen.
Jak jste se připravoval na změny po vstupu přistupujících zemí (včetně ČR) do EU?
Teď bezprostředně se pro auditory nic tak zásadního nezměnilo. Jen je potřeba klást daleko větší důraz na studium mezinárodních účetních standardů a na studium cizích jazyků.
Jak se připravujete na konkurenci po rozšíření trhu v zemích EU?
Naštěstí tohle odvětví je natolik specifické, že ta konkurence ze zemí EU nás v nejbližší době nijak neohrozí. Stejně tak, jako my neohrozíme auditory nebo daňové poradce v Německu. Navíc většina významných světových auditorských seskupení už na našem trhu působí.
Jaké jsou nejčastější problémy podniků nalezené při auditu?
Záleží na tom, o jaký druh podniku se jedná. Existují dvě skupiny podniků. První skupina podniků se snaží mít co nejnižší základ daně. Druhá skupina podniků se naopak snaží vypadat co nejlépe, mít například nejlepší hospodářský výsledek. Například proto, aby management dostal odměny, aby je pochválili mezinárodní vlastníci nebo proto pokud je na burze, aby se zvedly ceny akcií.
A z toho plynou dva druhy nejčastějších problémů. V první skupině podniků se snaží snížit daňové zatížení jakýmkoliv způsobem. V druhé skupině se naopak honí zisky. Tento druhý pohled je daleko častější v mezinárodním světě a postupně nabývá na váze i v ČR.
Stručně řečeno nejčastější problémy jsou ty, kdy se někdo snaží nadhodnotit nebo podhodnotit svůj výsledek.
Jaké nejvyšší penále udělil podniku finanční úřad v ČR a za co?
Osobně jsem se s penále nesetkal, ale už jsem slyšel o stomilionovém doměrku daně od finančního úřadu. Co se týká nejvyššího penále, tak opravdu nevím.
Co doporučujete všem podnikům pro hladký průběh auditu?
Pro hladký průběh auditu doporučuji, aby podniky prováděli inventarizaci rozvahových účtů pravidelně a průběžně (měsíčně) a nejen jednou ročně, když je účetní závěrka. Inventarizace znamená, že si někdo kontroluje, co za majetek a závazky eviduje na jednotlivých účtech. A když to podnik dělá měsíčně, tak na spoustu chyb přijde sám.
Jaká jsou rizika u vaší práce auditora?
Zatím nemám žádnou zkušenost s tím, že by se se mnou někdo hádal nebo na nás podával žalobu. Toto bych však jako riziko zakázky nechápal. Jednoduše řečeno když auditor vykonává precizní a bezchybnou práci, tak je to vážená osoba.
Jaké jsou nejčastější problémy při jednání s vašimi zákazníky?
Bude to vypadat divně, ale problémy se svými zákazníky nemáme. Musíme jen každodenně řešit běžné pracovní situace.
Jaké jsou nejčastější důvody reklamace vaší práce?
Nemám žádné zkušenosti s reklamací. Myslím si, že to už musí být hodně špatná práce, aby ji někdo reklamoval nebo psal stížnosti na komoru auditorů nebo komoru daňových poradců.
Jsou nějaké žaloby od klientů?
Nejsou.
Jste pojištěn pro případ pokuty od finančního úřadu? Do jaké výše? Kdo je odpovědný za chyby při práci auditora a kde je to uvedeno? (smlouva, apod.)
Přiměřeně pojištěn musí být ze zákona auditor i daňový poradce. My jsme pojištěni za každou jednotlivou škodu do 5 mil Kč.
Jaké největší úspěchy a největší krachy jste již zažil?
Mezi mé největší úspěchy pokud se zaměřím pouze na profesní část mého života patří dny, kdy jsem se stal členem komory daňových poradců a členem komory auditorů.
Nejsem si vědom žádného krachu.
Čím se snažíte zlepšovat své služby?
Vše je o kvalitě nabízených služeb. Z toho vyplývá, že je potřeba se neustále vzdělávat. Je nutné umět minimálně jeden cizí jazyk, ale spíše dva.
Je také důležité neustále zdokonalovat zavedené kontrolní mechanizmy své vlastní práce auditora. Jedná se například o to, aby postupy práce vedli k tomu, že věcí, které by mohli uniknout naší pozornosti je stále méně a méně. Čili aby v té auditované firmě nezůstalo nic významného ale i méně významného, co nám zůstalo utajeno.
Neustále je nutné vymýšlet, jakou novou kontrolu ještě udělat, aby se auditor vyvaroval další možné chybě při své práci.
Čím se snažíte předčit vaše konkurenty?
Umět minimálně jednu cizí řeč a poskytovat kvalitnější služby, než konkurence. Cenou se totiž podbízet nedá.
Jaké máte plány do budoucna?
Mým profesním cílem je vybudovat stabilní spolehlivou moderní firmu, se kterou klienti rádi spolupracují a na kterou jsou její zaměstnanci pyšní. Oba dva tyto body jsou dle mého názoru nezbytné proto, aby všechno fungovalo jak má.
Děkuji Vám za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.CZ
Ing. Zdeněk Kříž před začátkem své soukromé praxe auditora pracoval v auditorské firmě D.R.M. Europe Brno spol. s r.o.. V současné době je pan Kříž společníkem společnosti K auditing, s.r.o. (Rybkova 1, 602 00 Brno). Kontaktovat ho můžete na telefonním čísle 737 477 337 nebo na emailu audit@kgroup.cz.