Automobilka v únoru nejprve svolala zhruba 780.000 vozů a později opatření rozšířila na více než 1,6 milionu aut, vesměs menších "kompaktů". Přepínač u zapalování svolávaných automobilů se za určitých okolností může samovolně přesunout ze zapnuté polohy, což může zastavit motor a vyřadit většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů.
Okolnosti případu začala zkoumat federální prokuratura a výbory amerického Kongresu, zejména kvůli tomu, že o problémech zapalování a nehodách s ním spojených se vědělo řadu let. Výbory Sněmovny reprezentantů a Senátu budou chtít vědět, proč Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nezasáhl dříve, když v uplynulém desetiletí obdržel řadu stížností na tyto potíže. NHTSA začal vyšetřovat postup GM teprve minulý týden a vyjádřil pochybnosti, zda GM při svolávání aut postupovala náležitě.
GM 13. února svolala do servisů vozy značek Cobalt a Pontiac G5. O dva týdny později k nim přidala vozy Saturn Ion, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice a Saturn Sky. Firma v dokumentech pro NHTSA vysvětlila pozdější sérii svolání pochybením svých techniků, kteří při prověrkách v roce 2011 nevysvětlitelně přehlédli údaje o srážkách u vozů Saturn Ion a dalších, které mají stejný typ zapalování jako Cobalt a Pontiac G5.
Podle firmy se klíč v zapalování může dostat do vypnuté polohy zejména tehdy, pokud je kroužek, na němž visí, zatížen jinými klíči a vůz jede po hrbolaté cestě. Firma vyzvala majitele těchto vozů, aby na kroužek u klíče k zapalování nic nedávali.
Podvýbor Senátu plánuje slyšení k této kauze na počátku dubna, uvedla podle agentury Reuters senátorka Claire McCaskillová. Akcie GM tento týden kvůli vyšetřování klesly o více než sedm procent.