Výrazně zvýšený odhad obětí zesiluje tlak na GM, na niž se kvůli opožděnému svolání vozů k opravám snesla kritika a začaly ji vyšetřovat americké úřady i výbory Kongresu. Firma bude zřejmě muset odškodnit oběti a vytvořit pro to fond v částce kolem miliardy dolarů (asi 20 miliard Kč), uvedla agentura Reuters.
Automobilka v únoru nejprve svolala zhruba 780.000 vozů a později opatření rozšířila na více než 1,6 milionu aut amerických značek jako Cobalt, Pontiac G5, Saturn Ion a dalších. Přepínač u zapalování svolávaných automobilů se za určitých okolností mohl samovolně přesunout ze zapnuté polohy do vypnuté, což zastavilo motor a vyřadilo většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů.
Analýza odhadující počet obětí, kterou zpracovala firma Friedman Research, se podle Center for Auto Safety opírá o srovnání dvou sérií dat Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Mluvčí GM uvedl, že zpráva se zakládá na "hrubých datech", která neprošla důkladnou analýzou, takže jde o "čistou spekulaci".
Kvůli případu je pod palbou kritiky i NHTSA za to že netlačil automobilku k rychlejší nápravě vadného zapalování. Úřad přitom za posledních deset let dostal na tento problém stovky stížností od spotřebitelů a podnikl vlastní vyšetřování dvou smrtelných nehod způsobených vadou zapalování.
Federální ministr dopravy Anthony Foxx ve čtvrtek slíbil "důrazné vyšetření" postupu GM. Federální prokurátor na Manhattanu zahájil proti GM trestní vyšetřování a výbory Sněmovny reprezentantů a Senátu se chystají předvolat zástupce GM a NHTSA na svá zasedání.