Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupí od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,5 miliardy korun.
Podle antimonopolního úřadu firma postupovala v jednacím řízení bez uveřejnění neoprávněně. Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
S tím ÚOHS nesouhlasí. "O dodatečné dodávky nejde, neboť původní zakázka zněla na 16 sedmivozových souprav, zatímco v přezkoumávané zakázce to je 15 souprav, z toho sedm sedmivozových a osm osmivozových, které se navíc významně odlišují od specifikace původních souprav," uvedl Rafaj.
Podle něj se obě zakázky zásadně odlišují. "Jednalo se tedy o zcela novou veřejnou zakázku a pro její zadání v jednacím řízení bez uveřejnění nebyly naplněny zákonné podmínky," uvedl Rafaj.
První soupravu nových vlaků Railjet (Viaggio Comfort) od společnosti Siemens dostanou České dráhy na přelomu dubna a května. Lidé by se novým vlakem mohli svézt po povinných zkouškách v polovině roku. Všech sedm objednaných souprav by mělo do Česka dorazit nejpozději v listopadu.
Od léta by měla být první souprava nasazená ve zkušebním provozu na trati z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce. Celkem má státní dopravce za sedm objednaných jednotek zaplatit téměř 100 milionů eur. Část této sumy ve formě zálohy už České dráhy výrobci zaplatily ještě před měnovou intervencí České národní banky. Doplatek se ale kvůli oslabení koruny vůči euru prodražil o zhruba 100 milionů korun.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.