"Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," uvedl primátor. "Kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se finanční situace dopravního podniku stabilizuje," tvrdí. Součástí dohody je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat i dvou a čtyřčlánkových tramvají, což podle Hudečka zvýší efektivitu dopravy.
Dál bude dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.
Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod veděním tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval třeba vadné brzdy.
Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě údajně pro Prahu nevýhodného kontraktu. Diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale nakonec padla.
Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.
Jana Hrubá rot