Nová svolávací akce se týká novějších vozů typu SUV, luxusních sedanů Cadillac a dodávek. U zhruba 1,2 milionu vozů SUV modelů Buick Enclave a GMC Acadia jsou zřejmě vadné postranní airbagy a u dvou sedanů Cadillac XTS se objevil oheň kolem motoru. Firma nicméně uvedla, že v souvislosti s novým svoláváním nebyla hlášena žádná nehoda ani zranění.
Dnešní akcí chce nové vedení GM ukázat, že hodlá rychle reagovat na možné problémy, což firma v minulých letech zanedbávala, takže z únorové svolávací akce se stala velká aféra. "Požádala jsem náš tým, aby zdvojnásobil úsilí o prověření našich produktů, urychlili to a rychle vyřešili," uvedla ve firemním sdělení generální ředitelka Mary Barraová. Ta se minulý týden omluvila za to, jak nedbale se firma postavila k závadě na zapalování, o níž věděla už od roku 2001.
Podle oficiální zprávy GM zemřelo kvůli vadě na zapalování ve 34 nehodách celkem 12 lidí, nezávislá studie organizace Center for Auto Safety ale hovoří až o 303 úmrtích. Na GM se kvůli opožděnému svolání vozů k opravám snesla kritika a začaly ji vyšetřovat americké federální úřady i výbory Kongresu.
O víkendu na firmu podali v Texasu žalobu právníci jménem skupiny majitelů vozů a požadují po firmě za "ztrátu hodnoty vozů" kvůli neinformování o závadě 6-10 miliard dolarů (118-197 miliard Kč). Čeká se, že na GM se snese řada nákladných žalob za odškodnění obětí.
Automobilka v únoru nejprve svolala zhruba 780.000 vozů a později opatření rozšířila na více než 1,6 milionu aut amerických značek jako je Cobalt, Pontiac G5, Saturn Ion a dalších. Přepínač u zapalování svolávaných automobilů se za určitých okolností mohl samovolně přesunout ze zapnuté polohy do vypnuté, což zastavilo motor a vyřadilo většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů.
Kvůli případu je pod palbou kritiky i Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) za to, že netlačil automobilku k rychlejší nápravě vadného zapalování. Úřad přitom za posledních deset let dostal na tento problém stovky stížností od spotřebitelů a podnikl vlastní vyšetřování dvou smrtelných nehod způsobených vadou zapalování.