Příjmy z prodeje hudby loni klesly, v Evropě po 12 letech rostly

18.03.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Londýn 18. března (ČTK) - Celosvětové příjmy z prodeje hudby se loni snížily o téměř čtyři procenta na 15 miliard dolarů (295,7 miliardy Kč). K poklesu přispěl hlavně propad japonského trhu, naopak Evropa zaznamenala první růst tržeb za 12 let. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Nejvyšší manažeři nahrávacích společností jsou však navzdory loňskému poklesu optimističtí a podle agentury Reuters čekají další růst, hlavně díky digitálnímu stahování hudby. Loňský pokles následoval po mírném růstu tržeb v roce 2012, který byl první od roku 1999. V uplynulých letech k poklesu tržeb přispívalo hlavně rozšířené nelegální stahování hudby a pirátství.

V Japonsku se příjmy snížily o 16,7 procenta. Tato země totiž měla zpoždění v přechodu od nabídky nahrávek na hudebních nosičích, jako jsou CD, k digitálnímu stahování hudby. Zatímco prodej digitální hudby roste, prodej hudebních nosičů klesá. Japonsko mělo velký vliv na celkové údaje za celý svět, bez zahrnutí Japonska by se příjmy z prodeje hudby snížily jen o 0,1 procenta.

Povzbudivý je podle IFPI prudký růst příjmů na trhu s digitální hudbou. "Digitální trh se nadále rozšiřuje a příjmy z předplatného u služeb jako je Deezer a Spotify se zvýšily o 51,3 procenta. Poprvé tak překonaly hranici jedné miliardy dolarů," uvedla IFPI.

V Evropě se loni příjmy z prodeje hudby zvýšily, nárůst registruje také Latinská Amerika. Naopak v USA se tržby téměř nezměnily.

"I po započtení obtížné situace v Japonsku je globální nahrávací průmysl v příznivé fázi vývoje," uvedla ředitelka IFPI Frances Mooreová. "Tržby se na většině velkých trhů vrátily k růstu. Stahování hudby z internetu a předplacené služby prosperují. Spotřebitelé mají mezi různými modely a službami širší výběr, než kdykoli předtím. A digitální hudba se přesouvá do jasně identifikovatelné nové fáze, protože nahrávací společnosti, které mají licencované služby po celém světě, nyní začínají těžit z obrovského potenciálu rozvíjejících se trhů," dodala.

Vážným problémem pro hudební průmysl ale podle Mooreové zůstává pirátství. Průzkumy podle ní ukazují, že pirátský materiál si stáhl jeden ze čtyř uživatelů internetu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK