Platby za provoz části palubních jednotek dluží státní organizace přesto, že už v polovině loňského roku se s firmou dohodla na razantním snížení ceny za provoz těchto jednotek z původních 1400 korun na 237 korun. Kvůli personálním změnám na ŘSD ale zůstala dohoda bez podpisu.
Dohodu vláda projednávala v posledním možném termínu. Kapsch se předáním sporu k rozhodčímu soudu bránila možnému promlčení, které jí ve věci hrozí. Přesto společnost prostřednictvím ředitele Karla Feixe koncem minulého týdne vzkázala, že je ochotna spor stáhnout, pokud dohodu na dnešním zasedání projedná kabinet. Po schválení ve vládě by samotná dohoda o finančním narovnání mohla být podepsána do konce týdne, uvedlo ŘSD.
Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno téměř 690 tisíc, jen ale za prvních 530 tisíc dosud stát společnosti platí. Úředníci totiž před spuštěním mýtného systému podcenili zájem ze strany dopravců.
Sedminásobné snížení ceny Kapsch zdůvodnil tím, že u dodatečného balíku OBU jednotek jde především o málo užívané palubní jednotky v držení zahraničních dopravců. Ti přes Česko projíždějí jen výjimečně, a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek. Aktuální dohoda už počítá s i s dalšími jednotkami, které v systému přibudou do roku 2017. Hodnotu celkových nákladů na provoz nadpočetných jednotek odhadlo ministerstvo dopravy na 183 milionů korun.