Výrazněji rostl počet franšízových jednotek, který se meziročně zvýšil o více jak 16 procent na 6152. Franšízink i přes menší meziroční růst představoval pro podnikatele stále atraktivnější způsob podnikání. Hlavní příčinou je pokračující nepříznivá situace na trhu. "Ekonomická situace ani v roce 2013 nebyla příliš přívětivá, což vedlo podnikatele k tomu, aby vsadili na osvědčený koncept, který už funguje," uvedla firma.
Největší oblast zaznamenala oblast obchodu, kde vzrostl počet systémů o 29 procent na 98. Přibývalo především obchodů s potravinami a smíšeným zbožím. Naopak kategorie služeb poprvé klesla o šest procent. Přesto stále tvořila se 121 jednotkami více než polovinu franšízových systémů.
"O obrovský rozmach kategorie obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem," podotkl ředitel firmy Profit systems Marek Halfar. Velký rozvoj služeb v předchozích letech zapříčinil zvýšenou konkurenci. Ta postupně konsolidovala franšízové koncepty v oblasti, což podle Halfara vedlo k odchodu neúspěšných konceptů z trhu.
Počet konceptů původem z Česka loni vzrostl o jedenáct procent na 132 a přesáhl šedesátiprocentní podíl na trhu. "V Evropě počet franšízových systému, které mají domácí původ dosahuje 70 procent, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franšízinku bude dále růst," míní Halfar. Systémy zahraničního původu si udržovaly konstantní růst. Nejvíce jich pochází z USA, Itálie a Německa.
Naopak expanze českých franšízinkových firem do ciziny stagnuje. V zahraničí loni působilo 40 systémů z Česka, podobně jako v roce 2012. "Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu, " řekl Halfar. Pokud se české firmy chystají na expanzi, spíše si podle něj vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil.
mjr mal