"Nechal jsem si předložit smlouvy, které měl bývalý ředitel Dalibor Zelený, a veškeré možnosti, jak se mohly ČD vyvinit z uplatnění konkurenční doložky. Jakmile toto budu mít a budu mít k tomu právní rozbor, tak jsem skutečně připravený z toho vyvodit osobní odpovědnost vůči lidem, kteří tento stav dovolili," řekl dnes ČTK Prachař, který konkurenční doložku označil za svoji "obrovskou noční můru". "Neumím si představit, že budeme v dalším období postupovat stejně," podotkl.
Doložka nebyla Zelenému vypočítána ze základního platu 250.000 korun, ale z průměru za poslední tři měsíce roku. Její výši tak ovlivnila zejména prosincová mzda, kdy Zelenému k jeho základnímu platu dozorčí rada přiznala ještě odměnu 750.000 korun. Po dobu jednoho roku proto bude od drah dostávat půl milionu korun měsíčně.
Současný šéf ČD Daniel Kurucz MfD řekl, že konkurenční doložku nešlo jednostranně zrušit. Zelený se jí prý sám nevzdal. Pokud by ji ale porušil, přijde o 12 platů a musí zaplatit i pokutu 144 milionů korun. Zelený rok nesmí pracovat na železnici, nemůže jít ani k silničnímu dopravci nebo ke Správě železniční dopravní cesty.
Petr Žaluda, který drahám šéfoval před Zeleným, dostal při odchodu z firmy dvanáctimilionové odstupné. Neměl ale konkurenční doložku, proto si již založil firmu na nákladní železniční dopravu. Zelený vystřídal v čele drah Žaludu loni poté, co se stal ministrem dopravy v tehdejší Rusnokově úřednické vládě Zdeněk Žák.
Státní České dráhy jsou dominantním osobním železničním přepravcem v Česku. Prostřednictvím dceřiné společnosti ČD Cargo podnikají v nákladní dopravě. Předloni skupina vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun po zisku 491 milionů v roce 2011, což bylo způsobeno hlavně dvoumiliardovou ztrátou ČD Cargo. Za loňský rok firma hospodářské výsledky nezveřejnila. Uvedla jen, že počet cestujících jí vzrostl o půl milionu na 169,3 milionu lidí.