Česká stavební společnost, která je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, uspěla s nejnižší cenou v zakázce na výstavbu tunelu dlouhého 1565 metrů ve středním Norsku u jezera Veitastrond. "Dostali jsme oznámení o tom, že jsme vyhráli. Nyní běží lhůta na odvolání, která vyprší 22. dubna," potvrdil ČTK Polák.
Metrostav by měl v Norsku stavět ve sdružení s místní společností Havnen Anlegg. Česká společnost vyrazí takzvanou metodou drill&blast tunel s jedním jízdním pruhem a norská firma pak vytěžený materiál využije k zasypání části břehu jezera, po níž nově povede část silnice. Zbytek vytěžené žuly využijí stavaři k vybudování protilavinových valů.
Zatímco v Norsku Metrostav uspěl, v sousedním Německu se mu ve sdružení s firmou Intertunnel - Blindow & Partner Consulting nepodařilo získat zakázky na plánované tunely. Společnost také čeká, jak se na Slovensku vyvine situace kolem předlužené společnosti Doprastav. Společně s ní má totiž stavět tunely Poľana a Žilina, jde o zakázku v řádu miliard korun.
Doprastav však před časem požádal o ochranu před věřiteli. Protože jde o lídra slovenského stavebního trhu, záležitost řeší slovenská vláda a hledá způsoby, jak podniku pomoci. Metrostav s Doprastavem pojí společná historie, Metrostav ve slovenské společnosti vlastnil minoritní podíl. Toho se však loni na jaře zbavil.
Metrostav má s budováním tunelů v zahraničí spoustu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu za 1,5 miliardy korun, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Ta už ve Skandinávii působí.
Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav nyní také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Kromě toho působí přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích.
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.