"Největší přínosy nového letounu budou zejména ve zvětšeném doletu, zvyšujeme kapacitu nádrží přímo v křídlech či v možném větším zatížení o 400 kilogramů ve prospěch zákazníka. Zvětšujeme i zavazadlové prostory, zadní i přední v nosové části letadla. Analogové budíky nahradí v kabině moderní digitální obrazovky," uvedl technický ředitel Aircraft Industries Karel Minařík. Firma pracuje na modernizaci L 410 několik let.
Vývoj nového letounu přijde na stamiliony korun. Kromě Aircraft Industries se na něm podílí více než desítka dalších českých společností z různých oborů. Životnost nového letounu by se měla prodloužit z 20.000 zhruba na 30.000 letových hodin. Cestující ocení snížení hluku v kabině i větší prostor pro zavazadla. Několik palivových nádrží v křídle nahradí jediná, množství převáženého paliva tak stoupne z 1300 na 2000 kilogramů.
Aircraft Industries již loni získal certifikáty evropské agentury EASA i ruského leteckého úřadu MAK pro letoun L 410 UPV-E20 s novou pohonnou jednotkou, motorem GE H80-200 a vrtulí AV-725. Díky nové pohonné jednotce se zvýšila maximální rychlost letadla na 405 kilometrů za hodinu a dolet na 1520 kilometrů, spotřeba o pět procent klesla. Letoun obstál i v letištích ve vysoké nadmořské výšce, s vysokými teplotami či krátkou přistávací dráhou.
Společnost si ve středu připomene 45. výročí prvního vzletu letounu L 410. "Letadlo se velmi dobře osvědčilo v provozu v těžkých podmínkách. Je to offroad mezi letadly. Jeho typický provoz je z velkého letiště do odlehlé oblasti, kde přistáváte v podstatě na udupanou hlínu a bez nějakého zabezpečení v podobě přístrojového přiblížení," popsal důvody dlouhověkosti letadla L 410 Minařík. Ocenil i spolehlivost letounu a jeho nenáročnost na údržbu.
Podle údajů Aircraft Industries bylo v Kunovicích od roku 1969 vyrobeno více než 1100 letounů řady L 410, z nichž je v provozu přibližně 350 letadel ve více než padesáti zemích na pěti kontinentech.