Prototyp modernizované L 410 vzlétne zřejmě ještě v letošním roce

15.04.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kunovice (Uherskohradišťsko) 15. dubna (ČTK) - Kunovická společnost Aircraft Industries pokročila s vývojem modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Do konce srpna by chtěla postavit jeho prototyp, který by po absolvování nezbytných zkoušek měl poprvé vzlétnout do konce tohoto roku. Novinářům to dnes řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková. Se sériovou výrobou by podnik chtěl začít v roce 2016.

"Největší přínosy nového letounu budou zejména ve zvětšeném doletu, zvyšujeme kapacitu nádrží přímo v křídlech či v možném větším zatížení o 400 kilogramů ve prospěch zákazníka. Zvětšujeme i zavazadlové prostory, zadní i přední v nosové části letadla. Analogové budíky nahradí v kabině moderní digitální obrazovky," uvedl technický ředitel Aircraft Industries Karel Minařík. Firma pracuje na modernizaci L 410 několik let.

Vývoj nového letounu přijde na stamiliony korun. Kromě Aircraft Industries se na něm podílí více než desítka dalších českých společností z různých oborů. Životnost nového letounu by se měla prodloužit z 20.000 zhruba na 30.000 letových hodin. Cestující ocení snížení hluku v kabině i větší prostor pro zavazadla. Několik palivových nádrží v křídle nahradí jediná, množství převáženého paliva tak stoupne z 1300 na 2000 kilogramů.

Aircraft Industries již loni získal certifikáty evropské agentury EASA i ruského leteckého úřadu MAK pro letoun L 410 UPV-E20 s novou pohonnou jednotkou, motorem GE H80-200 a vrtulí AV-725. Díky nové pohonné jednotce se zvýšila maximální rychlost letadla na 405 kilometrů za hodinu a dolet na 1520 kilometrů, spotřeba o pět procent klesla. Letoun obstál i v letištích ve vysoké nadmořské výšce, s vysokými teplotami či krátkou přistávací dráhou.

Společnost si ve středu připomene 45. výročí prvního vzletu letounu L 410. "Letadlo se velmi dobře osvědčilo v provozu v těžkých podmínkách. Je to offroad mezi letadly. Jeho typický provoz je z velkého letiště do odlehlé oblasti, kde přistáváte v podstatě na udupanou hlínu a bez nějakého zabezpečení v podobě přístrojového přiblížení," popsal důvody dlouhověkosti letadla L 410 Minařík. Ocenil i spolehlivost letounu a jeho nenáročnost na údržbu.

Podle údajů Aircraft Industries bylo v Kunovicích od roku 1969 vyrobeno více než 1100 letounů řady L 410, z nichž je v provozu přibližně 350 letadel ve více než padesáti zemích na pěti kontinentech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK