Skanska DS, která se v minulosti přejmenovala na Skanska, Strabag, dále slovenské firmy Doprastav, Inžinierske stavby a Betamont, jakož i portugalská Mota-Engil podle rozhodnutí slovenského antimonopolního úřadu koordinovaly své nabídky v soutěži na výstavbu dálnice na Slovensku. Úřad jim za to ještě v roce 2006 uložil pokutu v celkové výši zhruba 45 milionů eur (1,2 miliardy korun); po sérii soudních sporů nabyl verdikt právní moci až letos po rozhodnutí slovenského nejvyššího soudu. Tři firmy proti tomuto rozhodnutí podaly stížnost k ústavnímu soudu.
Potrestané podniky, které na Slovensku patří k největším stavitelům dálnic, mohou své vyloučení z tendrů napadnout u úřadu pro veřejné zakázky. Distanc ze zakázek NDS by nyní uškodil zejména švédskému koncernu Skanska, který podle portálu ve dvou probíhajících tendrech předložil cenově nejvýhodnější nabídku, a to na budování části dálnice D3 u severoslovenské Žiliny, jakož i rychlostní silnice na středním Slovensku.
Doprastav, který kvůli finančním potížím minulý týden získal soudní ochranu před věřiteli, by zase měl přijít o velkou zakázku na výstavbu dálnice D1 a tunelu u Žiliny. Skanska z tohoto tendru vypadla už dříve kvůli tomu, že nesplnila kritéria soutěže.
Navzdory vyloučení z tendrů se stavební skupiny mohou do veřejných soutěží na Slovensku zapojit prostřednictvím svých dalších dceřiných firem. Například Skanska má na Slovensku firmu Skanska SK, Strabagu zase patří společnost Zipp. Tyto podniky se ale nebudou moci spoléhat na reference, které mezitím získaly potrestané firmy.