"Přednostně budou zkontrolovány ty stavby, které má ředitelství silnic v rozpočtu připravené pro letošní rok," řekla ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Úřad se tak pokusí co možná nejvíce zkrátit případné zpoždění, která by mohla u těchto významných staveb vzniknout. Podle výsledků z prvních kontrol obsahovaly připravované soutěže rozpory s pravomocným rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Konkrétní případy ale organizace odmítla komentovat.
Podle bývalé šéfky kontroly kvality a hlasité kritičky poměrů na ŘSD Miloslavy Pošvářové trpí tendry vypisované ředitelstvím zejména nedostatky v geologických průzkumech a zaměření podkladů včetně chybně uvedených parametrů stavby a chybami v projektové dokumentaci. To při stavbě samotné vede k nepříjemným překvapením, zejména u oprav a rekonstrukcí, kdy se například při vybourání staré vozovky zjistí problémy v podloží, které je nutné sanovat. To následně vede ke zpoždění a vícepracím, jak se stalo například u úseku dálnice D1, který modernizuje společnost OHL ŽS.
Další častou chybou jsou podle Pošvářové nedostatky v obchodních podmínkách, například jasné vymezení kompetencí technického dozoru na stavbách, který si ŘSD najímá u soukromých firem. Ten by neměl podle zpracované ale dosud v praxi nepoužívané změně obchodních podmínek mít možnost navýšit cenu o vícepráce, pokud nejsou schváleny v rámci smlouvy. Chybou je i nedostatečná odpovědnost projektantů. Pokud na základě chyb v projektu vzniknou nějaké vícepráce, nemusí je v současnosti projekční firmy státu kompenzovat a hradí je plně stát, doplnila Pošvářová.
Celkem dopravní resort pro letošní rok oznámil vypsání zakázek na stavbu infrastrukturních projektů za zhruba 54 miliard korun, z nichž do nových silničního staveb by mělo směřovat 16 miliard korun. Celkem letos Ředitelství silnic a dálnic hospodaří se zhruba 39 miliardami korun.