Od 1. ledna letošního roku začal platit nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu. Původní záměr zákonodárců umožnit ČOI skrytě nahrávat průběh předváděcích akcí, však vzal za své kvůli některým ustanovením zákona o ochraně osobních údajů.
Inspekce při nahrávání průběhu akce například nesmí zabírat obličeje a na začátku akce musí organizátorům akce oznámit, že bude její průběh natáčet. Ti pak někdy takovou předváděčku raději rovnou zruší, uvedl Bezecný.
Někteří pořadatelé předváděcích akcí se také snaží ztížit inspekci práci. Například jí dopředu podle novely zákona o ochraně spotřebitele předem oznámí konání akce a pak ji na poslední chvíli zruší. Zhruba třetina nahlášených předváděcích akcí se podle šéfa ČOI vůbec neuskuteční. "Například jedna firma má na malém městě nahlášeno na stejnou dobu předváděcí akci na třech místech, ale ta se koná jen na jednom z nich. Kapacita inspektorů neumožňuje obsadit všechny akce," dodal Bezecný.
Část firem vůbec konání akce nenahlásí, o nich se ČOI podle Bezecného dozvídá často na základě informací od občanů. Od začátku roku dokončila inspekce 225 kontrol předváděcích akcí, pochybení zjistila u 145 z nich a uložila pokuty za celkem 4,4 milionu korun. Počet předváděcích akcí v ČR neklesá. "Ten poklesne až tehdy, když o ně přestanou mít zájem občané," myslí si šéf ČOI.
Počty zabavených padělků zejména v tržnicích v poslední době výrazně klesly. "Že bychom si museli najmout Avie a po pytlích to odvážet, jak to bývalo dřív, to už neplatí," dodal Bezecný. Aktivity nepoctivých trhovců se podle něj přesunuly do oblastí jiné nelegální činnosti.
Bezecný chce nyní nejdříve ČOI organizačně a personálně stabilizovat, sám po dobu své praxe v ČOI zažil již 12 ústředních ředitelů. Zatímco v loňském roce se ČOI zaměřila hlavně na kontroly předváděcích akcí, v letošním roce se více zaměří na kontrolu spotřebitelských úvěrů a autobazarů. Inspekce má nyní zhruba 300 inspektorů.