Metrostav podepsal smlouvu na stavbu tunelu v Norsku

30.04.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 30. dubna (ČTK) - Stavební společnost Metrostav podepsala smlouvu na výstavbu 1,5kilometrového silničního tunelu v Norsku za 148 milionů norských korun (v přepočtu zhruba 491 milionů Kč). ČTK to dnes řekl mluvčí společnosti František Polák s tím, že stavba začne "v řádu dnů."

Firma, která je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, uspěla s nejnižší cenou v zakázce na výstavbu tunelu dlouhého 1565 metrů ve středním Norsku u jezera Veitastrond. "Smlouvu na výstavbu tunelu pro místní správu silnic podepsal v Norsku ředitel divize 5," řekl ČTK Polák.

Metrostav bude v Norsku stavět ve sdružení s místní společností Havnen Anlegg. Česká společnost vyrazí takzvanou metodou drill&blast tunel s jedním jízdním pruhem a norská firma pak vytěžený materiál využije k zasypání části břehu jezera, po níž nově povede část silnice. Zbytek vytěžené žuly využijí stavaři k vybudování protilavinových valů.

Zatímco v Norsku Metrostav uspěl, v sousedním Německu se mu ve sdružení s firmou Intertunnel - Blindow & Partner Consulting nepodařilo získat zakázky na plánované tunely. Společnost také čeká, jak se na Slovensku vyvine situace kolem předlužené společnosti Doprastav. Společně s ní má totiž stavět tunely Poľana a Žilina, jde o zakázku v řádu miliard korun.

Doprastav však před časem požádal o ochranu před věřiteli. Protože jde o lídra slovenského stavebního trhu, záležitost řeší slovenská vláda a hledá způsoby, jak podniku pomoci. Metrostav s Doprastavem pojí společná historie, Metrostav ve slovenské společnosti vlastnil minoritní podíl. Toho se však loni na jaře zbavil.

Metrostav má s budováním tunelů v zahraničí řadu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu za 1,5 miliardy korun, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Ta už ve Skandinávii působí.

Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav nyní také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Kromě toho působí přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích.

Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK