Co se děje s ropou a bude benzín za 35?

18.10.2004 | , Finance.cz
FinTriky


perex-img Zdroj: Finance.cz

Fintriky tohoto týdne se budou věnovat rekordní ropě a také benzínu. Poradíme, jak se vyhnout drahému benzínu, jaká je jeho budoucnost a co by se stalo, kdyby nastala ropná krize.

Téma týdne: Jak se žije s benzínem a jak bude bez něj

Tématu ropa se věnují i bulvární deníky a dokonce celoplošné komerční televize. Není divu. Ještě loni se barel ropy prodával na mezinárodní burze za 20 dolarů, nyní za 50! To je významný rozdíl, který nikomu neprospívá a nikdo z něho nemá užitek. Podívejme se na důvody vysokých cen ropy:

Válka
Ropa se těží ve státech, kde byly nebo jsou velké vnitropolitické problémy (Venezuela, Nigérie). Občanské války, demonstrace, problémy s demokracií. To jsou všechno důvody, které nutí těžařské firmy přerušovat práci.

Stávky
Pokud těžbu ropy neohrožuje vnitropolitická situace v dané oblasti, pak je to zcela jistě problém uvnitř firmy. Např. firma Shell, která kontroluje cca 60% komerčně využitelných ropných polí v Nigérii čelila v nedávné době stávkám nejvíce.

Rusko
Krize kolem čtvrté největší ropné společnosti v Rusku Jukosu vrcholí. Významná část podniku (Juganskněftěgaz) půjde do prodeje a to nervozitu na trzích výrazně zvyšuje. Cena za takovou společnost? Nejnižší částka, o které se spekuluje je 270 miliard korun. Jukos se na celosvětové těžbě podílí cca ze dvou procent.

Hurikány
Mexickým zálivem ve střední Americe (zde se ropa také těží a hlavně zpracovává dovezená) prošlo letos v létě několik ničivých hurikánů, které výrobu a zpracování ropy zastavily a ne celá zpracovatelská i těžařská kapacita byla doposud obnovena. To se na ceně také výrazně promítá. Ropy je v USA akutní nedostatek.

Nová ložiska
Na celém světě se otvírá méně nových ložisek než se uzavírá starých. To je významné při regulaci denní produkce. Ropu prostě není kde brát. Spojené státy usilují o otevření nových ložisek na Aljašce, to se ale zase nelíbí ekologům. V Iráku, zmítaném válkou se obnovení produkce z nových ložisek také nedaří.

Asie
Čína a Indie mají dohromady přibližně 2,5 miliardy obyvatel a ti už spotřebují pěknou sumu paliv do svých vozidel a nejen do nich! Tím nejdůležitějším, co ale potřebu ropy v Asii zvyšuje je její hospodářský boom. Ekonomiky Číny, ale i dalších států především jihovýchodní Asie rostou téměř raketovým tempem a s růstem jde ruku v ruce i zvýšená potřeba po černém zlatu.

Spekulanti
Velký podíl na současné ceně mají pochopitelně i burzovní spekulanti, kteří se snaží na zvyšující se ceně vydělat a tak si mnou ruce při každém jejím zvýšení.Spekulanti sledují ale i exaktní údaje z různých zdrojů a ty říkají, že v USA je o 15% nižší zásoba topných olejů něž je 5ti letý průměr. To jim stačí ke spekulaci na růst ceny této komodity.

Sedm základních důvodů drahé ropy dává jasný obrázek o současném stavu. Je tedy více než jasné, že ceny ropy nemůžou klesat a naopak se rychle blíží závratným hranicím. Ropa je hnacím motorem světových ekonomik a to si dobře uvědomují i nadnárodní instituce jako je např. Světová banka. Ceny ropy na tak vysokých úrovních je donutily snížit prognózované cíle výkonu světového hospodářství na příští období již o 0,3%!

Drahá ropa = drahý benzín = zvyšování cen zboží = větší inflace = menší poptávka = menší růst ekonomik

Čeká nás ropná krize? Těžko předpovídat, ale vyloučit se nedá nic. Cena ropy (po započtení inflace) nedosahuje ceny z ropných krizí sedmdesátých let minulého století, ale rychle se blíží. Jak by asi taková krize vypadala? Přečtěte si FinTrik tento pátek.

Ropná krize ale jednou zcela jistě nastane. Kdy? Až ropa dojde. A je velmi pravděpodobné, že generace dnešních čtyřicátníků a mladší se jí dožije. Všeobecně se totiž předpokládá, že současné tempo spotřeby ropy a známé i předpokládané světové zásoby vystačí na 30 - 40 let. Někdy mezi lety 2040 a 2050 ropná ložisky vyschnou a to bude konec této neobnovitelné suroviny. Vědci sice pracují na alternativních pohonech aut (největších \\\"požíračů\\\" ropy - více ve středečním FinTriku), což by mohlo její vyčerpání oddálit, nikoliv však zastavit.

Ropa = benzín
Ropa je surovinou k výrobě benzínu a ten je jejím hlavním, ne však jediným, produktem. Proto tolik obav, proto tolik povyku. Naštěstí se u nás do cen benzínu dramatické zvýšení cen ropy ještě neprojevilo plně. Proč? Důvodem je dolar. Ropa se obchoduje v dolarech, ale ten stále k naší měně, tedy ke koruně, oslabuje. To je naše velké štěstí. Kdyby tomu tak nebylo, už by se cena jednoho litru naturalu pohybovala někde kolem čtyřiceti korun za litr.

Současné ceny těsně pod třicítkou ale nevydrží dlouho. Po překonání této psychologické hranice (pravděpodobně během příštích 14ti dnů) nic benzín neudrží a ceny se den ode dne desetník po desetníku budou zvyšovat. Pokud se situace na trhu s ropou a dolarem výrazně nezmění, ceny naturalu 95 letošní rok uzavřou na 32 - 34 korunách za litr. A to je pro většinu motoristů špatná zpráva.

Další finanční tipy a triky najdete na stránce www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky