Pokud by státem vlastněná Baosteel uspěla, mohla by pro asijské oceláře otevřít nový zdroj dodávek rudy z Austrálie. Aquila z poloviny vlastní projekt West Pilbara Iron Ore (WPIO), který má hodnotu sedmi miliard dolarů.
Převzetí společnosti Aquila Resources by bylo největším vstupem Číny do nových projektů železné rudy v Austrálii od doby, kdy čínská společnost CITIC Pacific v Austrálii investovala deset miliard dolarů. Na jejím projektu se po mohutném překročení plánovaných nákladů a řadě odkladů začalo těžit v loňském roce.
Baosteel už v roce 2009 koupila v Aquile 20 procent, aby firmě pomohla financovat přípravu WPIO a nastartování těžby dolu na koksovatelné uhlí. Po pěti letech však nic z toho ještě nezačalo, stěžoval si dnes finanční šéf Baosteel novinářům v Sydney.
Baosteel se v nabídce na Aquilu spojí s australskou železniční společností Aurizon Holdings. Jejich nabídka je 39 procent nad páteční cenou akcií Aquily a včetně pětinového podílu Baosteel oceňuje celou firmu na 1,4 miliardy dolarů.
Pokud se ukáže, že projekt WPIO je ekonomicky průchodný, měla by na něm začít těžba v letech 2017-2018, uvedly firmy. Odhaduje se, že projekt obsahuje více než dvě miliardy tun rudy a v první fázi by se na něm mělo těžit kolem 30 milionů tun ročně. Rio Tinto a BHP Billiton by měly v roce 2017 těžit dohromady kolem 620 milionů tun ročně.
Pro asijské oceláře je ale důležité, že partneři v projektu plánují postavit železniční spojení a přístav nedaleko Perthu ve státě Západní Austrálie. Na rozdíl od přístavů Rio Tinto a BHP by byl otevřen i dalším producentům rudy a bude schopen vyvážet až 300 milionů tun suroviny ročně.