"My hodně spotřebováváme, ale bohužel málo investujeme do strojů a do staveb. Díky tomu je u nás pořád vysoká nezaměstnanost, protože jedině investice vytvářejí nové pracovní příležitosti," dodal. Podle Zemana "jsou u nás, bohužel, pořád nějaké volby". "A investice nemají volební právo. Takže je politici ignorují, protože lokomotivě nemůžete slíbit, že když jich vyrobíte více, tak že vás budou volit. A nemůžete to slíbit metru, trolejbusu, autobusu nebo tramvaji," řekl před zhruba 500 zaměstnanci největšího českého výrobce kolejových vozidel. Prezident ocenil, že právě Škodovka podporuje investiční výstavbu. "A věřím, že až tento názor, že investice mají mít přednost před nejrůznějšími sociálními dávkami, tak tehdy teprve se naše ekonomika dostane z krize," uvedl.
Prezident dnes sdělil generálnímu řediteli Josefu Bernardovi, že při návštěvě ázerbájdžánského prezidenta Ilhama Alijeva v Praze "intervenoval za Škodu Transportation při výstavbě metra v Baku". "Dále jsem mu zcela zadarmo dal námět. Až bude, protože lokomotiva už se jmenuje Emil Zátopek, budovat soupravy metra v Číně, tak ať je nazve Krteček. Protože po svém jednání s různými čínským představiteli vím, že krteček je nejpopulárnější český symbol v Číně," uvedl Zeman.
Slíbil, že během zahraničních návštěv, bude Škodu Transportation "všude propagovat jako její lobbista". "Za podmínky, že se propagace se promítne do postupného zvyšování mezd ve vašem podniku," uvedl.
Bernard ČTK řekl, že s prezidentem diskutovali aktivity na zahraničních trzích. "Dostali jsme se i k některým konkrétním potenciálním zakázkám. A přislíbil nám, že v některých zemích, zejména na východ od nás, pomůže," uvedl. Konkrétní země neuvedl, ale podle informací ČTK by se mělo jednat například o vlaky pro Kazachstán.
V Ázerbájžánu je podle Bernarda reálná šance prosadit se s vozy metra. "Protože už dodáváme devět souprav do Petrohradu a to metro je prakticky totožné,," uvedl. Podle Bernarda by byla dodávka rozdělená na několik tranší, v počátku by bylo potřeba prokázat, například třemi soupravami, že je Škodovka je dodat. Šlo by o nové soupravy na budovanou novou trasu, ale také na už provozovanou infrastrukturu.
Podle Bernarda jsou země, kde je podpora prezidenta "velmi významná". "Zejména východní trhy jsou známé tím, že takovéto předpolí, které udělá skutečně projevený zájem od politiků, je velmi významné pro budoucí získání zakázek. Pro specifické trhy je to velmi potřebné. Dělá to Německo, Francie a jsou velmi úspěšné například v Asii," uvedl.
Zeman si prohlédl tramvaj pro turecké město Konya, kam už šlo 12 vozidel. "A rozděláno máme 18 kusů," uvedl ředitel. Škodovka tam dodá 60 tramvají a nedávno rozšířila kontrakt na dalších 12 vozů doplněných bateriovým pohonem. Celkem jde o zakázku za 3,4 miliardy Kč.