Zamítnutí navrhovala poslankyně ANO Kristina Zelienková s tím, že ministerstvo dopravy by mělo předložit propracovanější úpravu. Novelu naopak podpořil bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), podle něhož ministerstvo dopravy letos určitě příslušnou normu nedokáže připravit. Projednávání komunistické předlohy podpořili i zástupci Úsvitu.
Novela má podle Kateřiny Konečné (KSČM) zabránit České kanceláři pojistitelů, aby nechávala "takzvaně uzrávat" své pohledávky. Podle novely by mohla požadovat po dlužnících platby do garančního fondu nejvýše za tři roky. Pokud by lidé na výzvu k úhradě dluhu zaslali do měsíce čestné prohlášení o tom, že zákon neporušili, kancelář by musela vymáhat pohledávku soudně.
Z garančního fondu jsou poškozeným hrazeny škody způsobené vozidly bez povinného ručení. Za každý den bez tohoto pojištění zaplatí ze zákona majitel či provozovatel vozidla sankční příspěvek 20 až 300 korun podle druhu vozu. Kancelář loni v dubnu uvedla, že neoprávněných výzev byla asi pětina. Mohou za ně prý nepřesné údaje, nejčastěji na straně registru vozidel.
Předkladatelé kanceláři pojistitelů vytýkají "spekulativní postupy". Dlužné částky jsou podle autorů novely "vymáhány prostřednictvím soukromých inkasních agentur a soukromých advokátních kanceláří s cílem dosáhnout nejvyššího zisku".
Omezení doby, za kterou by bylo možné dlužný příspěvek do fondu vymáhat, povede podle předkladatelů k tomu, že kancelář si bude muset pohledávky aktivně hlídat. Právo na úhradu by jí navíc podle novely zaniklo, pokud by výzvu k zaplacení neodeslala do dvou měsíců ode dne, kdy se o pohledávce dozvěděla. Kancelář by si také musela opatřit všechny informace nasvědčující porušení zákona ze strany vlastníka nebo provozovatele automobilu. "Omezí se tak absurdní situace, kdy byly k úhradě například vyzývány osoby, jež nikdy motorové vozidlo nevlastnily," uvedli tvůrci novely.
Po jejím projednání byla schůze Sněmovny přerušena do čtvrtka.