Podloží pod zvlněnou D47 se opět zkoumá

20.05.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. května (ČTK) - Podloží pod zvlněnou dálnicí D47 u Ostravy se opět zkoumá. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zadalo bez výběrového řízení zakázku na celkem sedm dvoumetrových kopaných sond společnosti Inset. Jde o zakázku malého rozsahu s cenou do šesti milionů korun, řekla ČTK k důvodu nevypsání řádné soutěže mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Mnohem lacinější nabídku, která vzešla z řádného tendru, přitom organizace začátkem roku zrušila.

ŘSD kvůli zvlněné dálnici dosud nechalo provést celkem 111 vrtů. Na sklonku loňského roku vypsalo další soutěž tentokrát na 23 kontrolních vrtů do hlouby kolem 16 metrů. Tyto práce tehdy ředitelství po soutěži zadalo za 700 tisíc korun, řekla ČTK bývalá ředitelka Úseku kontroly kvality Miloslava Pošvářová, která veřejnou soutěž vypisovala. Podle ní je cena nového tendru stanovená na samotné horní hranici zakázek, které je možné vypisovat bez výběrového řízení, nápadně vysoká. Další otázkou je i to, zda takto mělká sonda dokáže příčiny zvlnění odhalit.

Ředitelství silnic ale zvolenou metodu hájí. Podle Ledvinové dvoumetrová hloubka výkopů stačí, protože dokáže proniknout pod aktivní zónu, která má mocnost od 110 do 130 centimetrů pod povrchem vozovky.

Pravděpodobnou příčinou zvlnění jsou podle dosavadních dílčích výsledků nejrůznější strusky a studený odval obsahující vyzdívky vysokých pecí, řekl ČTK jeden z bývalých zaměstnanců ŘSD, který si nepřál být jmenován. Tyto materiály se podle něj vyskytovaly nepravidelně s výjimkou aktivní zóny, kde byly obsaženy minimálně. Objevují se naopak ve větších hloubkách a i zde velice nepravidelně, dodal s tím, že větší počet hlubších sond by přinesl podstatně lepší důkaz o stavu podloží problematické komunikace.

Před loňskými volbami do Poslanecké sněmovny se výsledky sond staly politickým tématem. Na jejich základě bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák uvedl, že na části dálnice chybí jedna z důležitých konstrukčních vrstev. To následně popřel zhotovitel stavby Eurovia CS.

Její zástupci se současných prací na získávání vzorků na rozdíl od minulosti účastní, uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Eurovia v minulosti výsledky zjištěné ředitelstvím napadala s tím, že zástupci firmy nebyli u získávání vzorků a poukazovali na možné chyby při vrtech.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK