"Pokud výsledky testu dopadnou dobře, bude betonáž pokračovat v celém úseku dlouhém 8,5 kilometru," řekl Jezl. Práce podle něj pokračují podle harmonogramu, modernizovaný úsek by měl být hotov do konce července.
Stroj na opravu silnic, takzvaný finišer, který dnes na D1 začal pracovat, se skládá ze tří dílů. První pokládá spodní část dvouvrstvého krytu a druhá část pokládá finální pěticentimetrovou vrstvu betonu. Poslední část stroje stříká na vozovku ochranný postřik. Postup prací se musí přizpůsobit počasí. "Složení směsi musí reagovat na klimatické podmínky kvůli smršťování a pevnosti," dodal Jezl.
Podobným způsobem bude modernizována dálnice D1 i v úsecích Hořice - Loket (kilometr 75 až 66) a Psáře - Šternov (kilometr 47 až 41) na Benešovsku. V úseku Lhotka - Velká Bíteš (kilometr 153 až 162) mají práce téměř roční zpoždění. Kvůli problémům s nestabilním podložím loni společnost OHL SŽ stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic zvýšilo rozpočet o deset milionů korun. Spor ale podle dřívějšího vyjádření Ředitelství silnic a dálnic může skončit i u soudu.
K modernizovaným úsekům by letos měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo hnutí Děti Země. Vadí mu, že u uvedených staveb nebyl projednán dopad stavby na životní prostředí.
Po nejvytíženější tuzemské dálnici přes Vysočinu denně projede kolem 35.000 vozidel, směrem k Brnu a Praze intenzita dopravy ještě stoupá. Objízdné trasy během oprav nebyly stanoveny. Dálnice D1 je zhruba deset let za svojí životností. Modernizace byla zahájena minulý rok. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva měla stát asi 14 miliard korun.
bjr ktp