Jurečka chce prodloužit zakázky na Klasu na dva až tři roky

21.05.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. května (ČTK) - Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce prodloužit dobu, na kterou je zadávána zakázka na propagaci značky kvalitních potravin Klasa ze současného jednoho roku na dva až tři roky. Uvedl to v rozhovoru s ČTK. Na propagaci Klasy dává stát v posledních letech mezi 150 a 200 miliony korun ročně. Výběr vítěze a následnou kampaň každoročně provázejí komplikace.

Antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil tendr za 190 milionů korun na propagaci Klasy pro letošní rok, informovaly dnes Hospodářské noviny. Podle rozhodnutí úřadu, které však zatím není pravomocné, určil Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) vítěze v lednu protizákonně. Ministerstvo tehdy řídil Jurečkův předchůdce Miroslav Toman.

Výběr vítězů lukrativní zakázky se v posledních letech opakovaně komplikuje. Firmy, které neuspějí, napadají z různých důvodů verdikt výběrové komise. Například v říjnu 2011 byl kvůli tomu tendr zrušen, následně vypsán znovu a trvalo ještě téměř rok, než byl znám vítěz. Část kampaně se proto vůbec neuskutečnila.

Aby předešel opakování komplikací, chce ministr prodloužit v novém tendru, jenž má být vypsán v srpnu či září, dobu, po kterou bude vítěz marketing Klasy zajišťovat. "Já bych to chtěl vypsat alespoň na dva roky, zvažujeme možná i tři," uvedl Jurečka.

Pro letošní rok měla Klasu propagovat firma McCann-Erickson. Její vítězná nabídka neobsahovala podle ÚOHS vše, co měla, a firma měla proto být z výběrového řízení vyloučena. Hodnotící komise však namísto toho pouze nechala vítěze nabídku doplnit a 9. ledna vybrala McCann-Erickson skutečně jako vítěze.

Jurečka se v blízké době chce sejít také s výrobci potravin a probrat s nimi, jak domácí výrobky dál propagovat. "My jsme se doholi, že tady v horizontu dvou tří týdnů proběhne diskuse, jak dál s Klasou a Regionální potravinou. Především chci slyšet názor Potravinářské a Agrární komory," uvedl Jurečka.

Ministr se chce s výrobci dohodnout, jak bude systém dál fungovat. Ministerstvo je podle něj připraveno i nadále podporovat propagaci domácích výrobků, sami výrobci se však musí rozhodnout, co je pro ně smysluplný marketing.

Podle Jurečkova názoru není v době, kdy v průzkumech uvádí okolo 90 procent spotřebitelů, že značku Klasa zná, potřeba například dále logo masivně propagovat na billboardech. "Je potřeba jít více do terénu, do ochutnávek a podobných věcí," míní.

Jurečka také ustaví tým, který bude průběžně kontrolovat, jak vítězná firma Klasu propaguje. Budou v něm zástupci zemědělců a potravinářů, pracovníci ministerstva zemědělství i Státního zemědělského intervenčního fondu i odborníci na marketing. V minulosti žádný takovýto tým podle ministra neexistoval a vítěz tendru měl po celou dobu v marketingových aktivitách "volné ruce".

Národní značku kvality Klasa uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům od roku 2003. Výrobky jsou oceňovány na tři roky. Při zhoršení kvality či porušení stanovených podmínek jim může být logo odebráno dříve.

Výdaje státu na reklamu dlouhodobě kritizuje například Bezpečnostní informační služba. Nejpodezřelejší jsou podle kontrarozvědky výdaje právě v oblasti zemědělství a dopravy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK