Kurucz je generálním ředitelem drah od 20 února. Dosud nebyla výše jeho odměny stanovena a pobíral plat jako ekonomický náměstek, což je pozice, ze které na ředitelský post přišel.
"Vycházeli jsme z velikosti Českých drah a její významnosti a rovněž z toho, že podniká na komerční riziko," doplnil Feranec. O odměnách pro generálního ředitele drah bude podle něj rozhodovat dozorčí rada na základě plnění stanovených cílů. Ty mohou mít ekonomický i jiný charakter.
Kromě Kurucze dnes dozorčí rada rozhodovala o platu zbylých dvou členů představenstva ČD. Těmi jsou náměstek pro osobní dopravu Michal Štěpán a náměstek pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek. Jejich měsíční odměna by podle informací ČTK měla činit 250 tisíc korun. K tomu jim může dozorčí rada podobným způsobem jako u Kurucze přiznat odměny ve výši 50 procent základního platu.
Kromě výše platu a odměn obsahuje manažerská smlouva pro generálního ředitele šestiměsíční odchodné, které je možné vyplatit po půlroce strávené ve funkci. Tato lhůta se podle Ferance počítá od okamžiku platnosti smlouvy, což je začátek června. Klasickou konkurenční doložku smlouva neobsahuje. Šéf drah tak může odejít ke konkurenci, nesmí ale zneužívat informací získaných v Českých drahách, doplnil Feranec s tím, že takovéto jednání by se nicméně velmi těžko dokazovalo.
Diskusi kolem vysokých platů vrcholného managementu drah způsobilo šestimilionové odškodné pro bývalého generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného. Ten přitom firmu řídil pouhý půlrok, kvůli konkurenční doložce měl ale získat dalších 12 měsíčních platů za to, že po tuto dobu nebude pracovat pro konkurenční firmu. Nakonec ale ČD využily toho, že konkurenční doložku pro Zeleného neschválila dozorčí rada a platnost doložky zpochybnily.
Zelený při svém nástupu loni v červenci přitom přijal poloviční měsíční mzdu proti svému předchůdci ve výši čtvrt milionu korun za rok. To mělo odpovídat celkovému zadání výrazně snížit náklady státního dopravce za provoz, které dostal od bývalého ministra Zdeňka Žáka při nástupu do funkce. Ke konci prosince ale dozorčí rada Zelenému schválila odměny 150 tisíc korun měsíčně.
Změny v odměnách generálního ředitele v minulém týdnu potkaly i další ze státních železničních organizací Správu železniční dopravní cesty, kterou by měl od začátku měsíce vést Pavel Surý. Ten by měl brát základní plat 280 tisíc korun, což je o 70 tisíc korun méně než jeho předchůdce Jiří Kolář. K tomu by na odměnách mohl získat 140 tisíc korun za rok.