Nárůst zájmu souvisí se spuštěním tzv. druhé výzvy programu Nová zelená úsporám, která zahájila příjem žádostí 1. dubna. Ministerstvo životního prostředí na ně připravilo celkem 1,9 miliardy korun, které by měly jít na snižování energetické náročnosti stávajících rodinných domů, výstavbu rodinných domů s velmi nízkou energetickou náročností a efektivní využití zdrojů energie.
Nárůst zájmu začínají více vnímat i výrobci stavebních materiálů. "Ještě před dvěma lety byly dotazy na pasivní domy opravdu ojedinělou záležitostí, zeptat se na ně přišli třeba dva zákazníci za měsíc. V tuto chvíli registrujeme několik dotazů denně," potvrdil Jan Krampl ze společnosti Heluz, která patří k největším českým výrobcům cihel.
O úspory energií se stále častěji zajímají i zákazníci společnosti Lomax. "Naši zákazníci se stále častěji zajímají o způsoby, jak zamezit zbytečným únikům tepla například z garáží. I dobře vybraná garážová vrata pro ně totiž mohou předznamenat nižší náklady," podotkl Lubomír Valenta z firmy Lomax.
Pasivní domy lidé vyhledávají hlavně kvůli výrazně nižším nákladům na energie, tyto stavby totiž garantují měrnou spotřebu tepla nepřesahující 15 kilowatthodin na metr čtvereční za rok. To znamená, že dokážou oproti běžným stavbám uspořit až 90 procent nákladů na vytápění.
Podle Ivy Černé z Centra pasivního domu navíc už dávno neplatí, že jsou pasivní stavby oproti klasickým výrazně dražší. "Zkušený architekt či projektant umí navrhnout pasivní dům, jehož pořizovací náklady jsou maximálně o 15 procent vyšší proti výdajům na ten běžný. Poptává-li investor u nějaké firmy pasivní dům a dostane se mu odpovědi, že by měl zaplatit o třetinu, nebo dokonce o polovinu více, měl by to pro něj být jednoznačný signál, že firma neví, o čem mluví. Takové neodborné firmy pak vytvářejí iluzi o tom, že pasivní dům musí být velmi drahý," dodala Černá.