Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou společností v ČR, velkou finanční zátěž. Vedení Prahy mluvilo dokonce o krachu podniku. V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy.
Původně se mluvilo o možnosti snížení počtu dodávaných tramvají. Tato varianta ale při vyjednávání padla. Dohoda o odkladu splátek se týká poloviny původního kontraktu, tedy 125 tramvají za zhruba devět miliard korun. Podnik soupravy odebere mezi lety 2015 až 2018. Platit bude ale až do roku 2022. Ročně tak uhradí polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Výrobce tramvají si ale podle informací ČTK vyžádal od Prahy garance za odložené splátky. Zastupitelé by o tom měli rozhodovat v červnu.
Už dřív se proslýchalo, že se debata vede také ohledně garance cen náhradních dílů a o možné spolupráci při prodeji nepotřebných tramvají 14T do některé z východních zemí. Dopravní podnik navíc údajně žádal o možnost odebírat kromě tříčlánkových souprav i dvou a čtyřčlánkové. Tyto možnosti ale podle zdroje ČTK nejsou zahrnuty v dohodě, která se ve čtvrtek uzavře.
Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.