U velkých firem je tato statistika ještě horší, bez zisku nebo dokonce s minusem jde do zakázky každá druhá společnost. Celých 79 procent velkých podniků kvůli tomu porušuje i vlastní bezpečnostní předpisy.
Stavaři se však potýkají i s dluhy. Až čtvrtina (26 procent) objemu vyfakturovaných peněz je aktuálně po splatnosti. "Druhotná platební neschopnost jako důsledek realizace zakázek se zápornou marží se šíří celým sektorem jako nákaza. Především subdodavatelské firmy jsou aktuálně ve velkém ohrožení, jehož bezprostředně nejsou příčinou," upozornil předseda představenstva developerské společnosti Trigema Marcel Soural.
Může za to přebytek stavebních kapacit, které jsou aktuálně na trhu. Nabídka stavebních kapacit se totiž stále ještě nepřizpůsobila předchozímu propadu poptávky. Podle ředitelů firem kapacity převyšují poptávku po stavebních prací až o 28 procent.
"V současné době je na trhu dokonce více společností, než bylo na vrcholu sektoru v roce 2008, čímž se tvrdý konkurenční boj v celém podnikatelském prostředí ve stavebnictví ještě více vyhrotil," podotkl ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Jednatel společnosti Swietelsky stavební Petr Čížek si myslí, že nárůst krachů stavebních firem je naprosto nevyhnutelný. "Některé firmy již dnes prakticky zkrachovaly, i když o tom možná nevědí a oficiálně ještě žijí. Jejich ekonomická situace a perspektiva trhu je ke krachu již dávno předurčila," tvrdí Petr Čížek.
České stavebnictví výrazně zasáhla končící ekonomická krize, během ní od roku 2008 přišlo o 443 miliard korun, což je obrat za celý jeden rok. Podle nejnovější analýzy statistických dat za tu dobu zkrachovalo 41 větších firem, o práci v sektoru však přišlo až 50.000 lidí.
Statistiky za první měsíce letošního roku však ukazují, že stavebnictví chytá druhý dech. Stavební produkce i díky příznivému počasí v zimě za první tři měsíce tohoto roku vzrostla o 8,4 procenta. Zlepšení si stavaři slibují také od současné vlády, která ve svém programovém prohlášení slíbila zlepšit investiční politiku státu a více investovat do velkých infrastrukturních projektů.