"Současný stav je neudržitelný jak pro České dráhy, tak i pro investora," uvedl další ze členů dozorčí rady a předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Podle něj desetileté dohady o tom, kdy a v jaké podobě se bude na pozemcích přiléhajících k nádraží stavět, mají v blízké budoucnosti dospět k nějakému řešení.
Případný pokrok v jednání České dráhy nekomentovaly s tím, že management dopravce s Pentou stále jedná a jakékoliv závěry je předčasné předjímat. Podle Ferance je ale cílový stav už nyní jasný. " O tom, že bychom ten pozemek měli prodat, o tom jsem přesvědčený. ČD nejsou developerská firma a má se zabývat tím k čemu je určená. A tím je provozování veřejné dopravy," uvedl náměstek, který má na ministerstvu dopravy železniční problematiku na starosti.
Po loňské změně územního plánu, která stanovila přesné parametry možné výstavby, ztratila Penta zájem o odkup celého území a nyní se podle mluvčího skupiny Martina Danka zajímá jen asi o necelou polovinu původní výměry. Primárně má jít o pozemky umístěné paralelně s ulicí Na Florenci, kde je pás umožňující výstavbu administrativních budov.
Rozsah výstavby ale komplikuje i skutečnost, že se pod tímto územím nachází tubus metra. Tato skutečnost podle posudku neumožňuje stavbu vyšší než pěti až sedmipatrové budovy. Ta by proto neměla být vyšší než devítipodlažní kancelářská budova Florentina, kterou Penta postavila na opačné straně ulice Na Florenci.
Od velikosti budovy a rozsahu podlažní plochy se odvíjí cena, kterou má podle existující smlouvy developer Českým drahám zaplatit. Původně investor na základě stanoveného vzorce předpokládal drahám vyplatit 900 milionů korun za 125.000 čtverečních metrů podlažní plochy budoucích staveb. Za metr čtvereční pozemku tak společnost Českým drahám nabízí 20.000 korun, uvedl dříve mluvčí Penty Danko.
Bez přijetí této smlouvy by vyjednávací pozice Českých drah byla výhodnější, uvedl další z členů dozorčí rady Vladislav Vokoun. Kvůli tomu, že dopravce nemůže dále jednat o ceně, zbývá mu pouze jediná možnost při vyjednávání, a to prodej dále odkládat. Případný prodej, ke kterému ale podle jeho odhadu nedá dozorčí orgán souhlas dříve než po prázdninách, bude muset ještě posvětit vlastník Českých drah - tedy stát prostřednictvím řídícího výboru.
Stanovit běžnou cenu stavebního pozemku v centru Prahy není jednoduché, srovnatelných míst není mnoho, cenu navíc výrazně ovlivňuje konkrétní lokalita nebo právě rozsah podlažní plochy, kterou je možné na místě vystavět. Rekordní cenu pozemku získal pražský magistrát v roce 2005, když prodal pozemek v nezastavěné proluce na rohu Národní a Mikulandské ulice. Tehdy cena za čtvereční metr dosáhla téměř ke 235 tisíci Kč.