NSS zatím nezveřejnil odůvodnění svého verdiktu. Z původního pětimiliardového záměru již ale tak jako tak sešlo, je tak otázkou, zda bude mít další úřední zkoumání vůbec nějaký konkrétní výsledek, nebo skončí pro bezpředmětnost. České dráhy zprvu chtěly koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupí od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,5 miliardy korun.
Ani zúžená akvizice se však neobešla bez komplikací. Antimonopolní úřad nedávno Českým drahám uložil pokutu 25 milionů korun za to, že o zakázce rozhodly bez bez otevřeného výběrového řízení. Jde o dosud nejvyšší pokutu, kterou ÚOHS za porušení zákona o veřejných zakázkách uložil. Dosud však není pravomocná, dráhy se proti ní odvolaly.
Při zkoumání původního tendru ÚOHS podle krajského soudu chyboval při hodnocení cenové výhodnosti nákupu souprav. Mluvčí úřadu Martin Švanda dnes ČTK potvrdil, že se ÚOHS bude zakázkou znovu zabývat, výsledek ale nechtěl nijak předjímat.
První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna, ostatní převezme státní dopravce od Siemensu během letošního roku. Budou jezdit na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec. Celkem zaplatí České dráhy za sedm objednaných vlaků téměř 100 milionů eur (2,74 miliardy Kč).
Nové vlaky mají podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Obměna vozidel zvýší úroveň cestování i na vybraných vnitrostátních linkách, kam by měly být přesunuty současné vozy, které dopravce na trase mezi Prahou a Vídní používá.
Railjety jsou soupravy bez vlastní pohonné jednotky. Tlačí je lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení.