Návrh kolektivní smlouvy od zprostředkovatele má celkem 16 stran. "Jde opravdu o tvrdý kompromis, nicméně i tak zde stále vidíme prostor pro konečnou dohodu," uvedli odboráři.
Jednání o smlouvě uvázla na bodu o navýšení mezd. Zaměstnavatel navrhoval nižší navýšení, než požadovaly odbory. Odboráři proto v březnu jednání o smlouvě přerušili a rozhodli se obrátit na zprostředkovatele. Vedení slezské automobilky na to reagovalo tím, že se rozhodlo od 1. dubna plošně zvýšit zaměstnancům mzdy v průměru o 3,2 procenta.
Zaměstnancům, kteří podepsali nový dodatek ke kolektivní smlouvě, přitom mělo podle vedení firmy toto zvýšení zůstat, i kdyby byl nakonec sjednaný nárůst mezd nižší. Odboráři tvrdí, že dodatky k pracovním smlouvám zaměstnavatel rozdával pod nátlakem. Podle vedení firmy je zase postoj odborářů nekonstruktivní a nerealistický.
Odboráři požadovali, aby mzdy vzrostly o 9,5 procenta. Vedla je k tomu skutečnost, že v roce 2012 dosáhla nošovická automobilka zisku sedm miliard korun. Firma navrhla zaměstnancům, kteří podepsali dodatky, zvýšení o 5,5 procenta, což podle Vaňka bylo více než velkorysé. Například v automobilce Škoda Auto vzrostly tarifní mzdy od dubna pouze o dvě procenta a v kolínské TPCA v průměru o 2,4 procenta.
Průměrný hrubý měsíční příjem ve automobilce Hyundai v Nošovicích činil loni 30.094 korun, v dělnických profesích to bylo průměrně 27.700 korun. Loni tam zaměstnancům vzrostly mzdy průměrně o tři procenta. V celém Moravskoslezském kraji loni činila průměrná mzda 23.212 korun.
V automobilce Hyundai pracuje 3400 lidí, dalších přibližně 7000 zaměstnávají v regionu subdodavatelské firmy. Nošovický podnik loni vyrobil celkem 303.460 osobních automobilů. Podle výroční zprávy vykázala firma v roce 2012 zisk sedm miliard korun při tržbách 92,3 miliardy korun.