Celkem podalo Ředitelství silnic a dálnic sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Rozhodčí soud sice už ve čtyřech z nich rozhodl a ve všech dal za pravdu ŘSD, vysouzená částka se ale zatím vyšplhala jen na 171,3 miliónu korun. O dalších 519 milionů korun se podle soudu státní investor přihlásil pozdě a jsou tak promlčené, i když zároveň uznal, že si je stavební firmy od státu nárokovaly neoprávněně.
Valorizace měly stavebním firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur ale ředitelství silnic odhalilo, že se stavební společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok. ŘSD přitom kontrolovalo jen osm staveb na dálnici D47, které byly dokončené do roku 2010. Podle informací ČTK tak hrozí, že i na dalších stavbách z tohoto období jsou rovněž neoprávněně navýšené ceny a možnost vymáhání náhrad je z valné většiny také promlčená.
První rozhodčí spor kvůli neoprávněnému účtování milionových částek v rámci stavby dálnice D47 vyhrálo ředitelství vloni v říjnu. Tehdy nárokovalo po stavebních firmách Eurovia, Skanska a Porr 180 milionů korun. Kvůli promlčení ale státní organizaci nakonec rozhodčí soud přiznal pouze náhradu ve výši 12,5 milionu korun. Liknavé vymáhání náhrad po zhotovitelích stálo místo bývalého šéfa interního auditu ŘSD Vladimíra Měšťana.
Kromě neoprávněného účtování valorizací zažalovalo ŘSD u rozhodčího soudu rovněž nesprávné fakturování oceli v mostech přes D47, u kterého se ŘSD podle Ledvinové domáhá zaplacení 360 milionů korun. Dále se u rozhodčího soudu po zhotovitelích dožaduje opravy části zvlněné D47 v hodnotě tří miliard korun. Jde ale zatím o hrubý odhad nákladů na odstranění žalovaných vad pro účely výpočtu poplatků za rozhodčí řízení, doplnila Ledvinová.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.