"Minipivovarů přibývá jako hub po dešti. V loňském roce jich oficiálně přibylo 49, a možná je ještě někde nějaký, o kterém nevíme, v letošním roce zatím 22," uvedl Šuráň, podle něhož je malých pivovarů s výrobou do 10.000 hektolitrů zhruba 230. Ke konci roku by jejich počet měl vzrůst na 250. Letos nové minipivovary přibývají hlavně v jižních Čechách, kde jich dosud mnoho nebylo. Nejvíce pivovarů je v Praze a Moravskoslezském kraji.
Nadále rostoucí popularita minipivovarů souvisí podle šéfa svazu s trendem zájmu o produkty menších lokálních výrobců. Ten je podle odborníků reakcí na globalizaci a masovou výrobu. Minipivovar je podle Šuráně také zajímavou investicí. Rentabilita pivovaru se totiž pohybuje okolo deseti procent. "Když to dáte do banky, dostanete dvě tři procenta," porovnal roční výnos investic.
Podle Šuráně se samozřejmě stává, že některý výrobce zkrachuje, či z nějakého jiného důvodu výrobu ukončí."Umírají ale takovým stylem, že za dveřmi stojí tři, čtyři zájemci další a jakmile to zařízení přestane pracovat, tak se okamžitě přestěhuje na druhý konec republiky a vaří dál," řekl Šuráň.
Velké pivovary podle zástupců minipivovarů nejprve pohlížely na malé výrobce skrze prsty, postupem času však svůj pohled trochu změnily, míní Šuráň, podle něhož panuje mezi nimi momentálně příměří. "Velké pivovary postupně začaly vnímat minipivovary jako součást trhu, jako takovou laboratoř, kde si mohou ověřovat nové pivní trendy," poznamenal.
Malé restaurační pivovary nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny. Snaží se proto zákazníky lákat na jiné pivo, než je v Česku i celosvětově nejrozšířenější světlý ležák. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit různé speciály či ochucená piva.
Stále větší část českých restaurací a zákazníků má o pivní speciality zájem. Vznikají také restaurace, které mají několik kohoutů, ze kterých čepují různé druhy piv, která často střídají, což ještě před několika lety bylo velmi neobvyklé. S rostoucím počtem minipivovarů souvisí také růst specializovaných obchodů s pivem, takzvaných pivoték.
Přestože je počet minipivovarů ve srovnání se středními a velkými pivovary již zhruba pětinásobný, jejich podíl na celkové pivní produkci v zemi se pohybuje jen okolo jednoho procenta.