Od začátku roku se v ČR už otevřela obchodní centra Centrum Pivovar v Děčíně, Galerie Teplice, Obchodní Centrum Lužiny a nákupní pasáž ve Florentinu v Praze. Ve druhém pololetí se otevřou obchodní centra Frýda ve Frýdku-Místku a Quadrio v Praze. Pro příští rok jsou v plánu například Central Kladno a rozšíření OC Královo Pole v Brně.
C&W však upozorňuje, že v poměru ke kupní síle obyvatel se trh blíží nasycení. "Kupní síla na obyvatele je v Čechách momentálně nižší než na Slovensku, a to hlavně z demografických důvodů, slovenská populace je totiž mladší. Výsledkem je, že Slováci v obchodních centrech utrácejí v přepočtu na obyvatele více než Češi," uvedla společnost s tím, že další větší výstavba by mohla přijít v budoucnu v případě, že dále poroste kupní síla obyvatelstva.
Podle aktuálních statistik činí celkové roční výdaje jednoho Čecha 205.650 korun (7500 eur), zatímco Slovák za 12 měsíců utratí 8000 eur (219.360 korun).
Nová centra se přesto podle Jana Kotrbáčka, vedoucího pronájmu maloobchodních prostor v Cushman & Wakefield pro ČR a Slovensko, budou stavět dál. "Trh potřebuje přirozenou obnovu nákupních ploch. Vedle klasických obchodních center budou vznikat prodejní plochy na dopravních uzlech a menší projekty, které slouží lokálnímu trhu," poznamenal Kotrbáček. Jedinou zemí z regionu, kde se plánuje masivnější maloobchodní výstavba, aktuálně zůstává Polsko.
Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech v Česku by měla podle odhadů v příštím roce překročit hranici 2,5 milionu metrů čtverečních. Nejvíce maloobchodních ploch v nákupních centrech je v Praze, téměř 785.000 metrů čtverečních. Při přepočtu obchodů na obyvatele je však lídrem Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních maloobchodních ploch. Nejméně má Ústí nad Labem (440 m2/1000 obyvatel).