EU by nám mohla přispět na komunikace miliardou korun

09.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Podle některých zdrojů zapomnělo ministerstvo dopravy podat Evropské komisi včas projekty, díky čemuž prý nezískáme z fondů ISPA žádné příspěvky na výstavbu železnic a silnic

Podle některých zdrojů zapomnělo ministerstvo dopravy podat Evropské komisi včas projekty, díky čemuž prý nezískáme z fondů ISPA žádné příspěvky na výstavbu železnic a silnic. Výše příspěvků, které nakonec získá ČR na výstavbu dopravní infrastruktury z fondů Evropské unie, bude záviset na kvalitě projektů, které zpracovalo a předložilo ještě na sklonku minulého roku Ministerstvo dopravy a spojů (MDS). Maximální výše příspěvku by však neměla překročit sumu 35,1 mi

liónu EUR, což je přibližně 1,253 miliardy Kč. Některé sdělovací prostředky i železničářské odbory v minulých dnech zpochybnily, zda vůbec ČR něco pro oblast dopravy dostane. MDS totiž podle těchto informací žádné projekty nepředložilo. Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek označil "nečinnost ministerstva dopravy, za neslýchaný skandál".

"Kritika resortu se nezakládá na pravdě. Ještě na sklonku minulého roku předložil resort osm projektů, ve kterých žádá o příspěvek ve výši 46,24 miliónu EUR. To je dokonce o 30 procent více, než jsou možnosti unie," reagovala na obvinění tisková mluvčí resortu Monika Tlustá.

Podle Tlusté se některé sdělovací zdroje omylem informovaly o stavu projektů na sekretariátu Evropské komise pro dopravu. Ten jim "přirozeně" sdělil, že podle jeho informací Češi nepředali do Bruselu jediný projekt a prostředky vyčleněné pro infrastrukturní projekty na české železnici tak propadají pravděpodobně ve prospěch dopravních projektů v Maďarsku a Polsku. "Koordinací za naši re

publiku je pověřeno Ministerstvo pro místní rozvoj, a proto je nutno se ptát na osud projektů u těch orgánů Evropské komise, které mají na starost regionální rozvoj," sdělila Tlustá.

Ministerstvo dopravy již 21. ledna řešilo s delegací Evropské komise (EK) v Praze detailní otázky, jak zvýšit šanci ČR na čerpání prostředků pro rok 2000. Ze zápisu pravidelného měsíčního setkání ze stejného dne vyplývá, že delegace EK jak v Praze, tak i v Bruselu jsou o všech projektech podrobně informovány. "Doklady o převze

tí všech našich žádostí Evropskou komisí v Bruselu jsou k dispozici a k nahlédnutí na ministerstvu," dodala Tlustá.

Prvních pět projektů na spolufinancování, které byly předloženy komisi již v listopadu 1999, se týkaly dvou železničních a tří silničních projektů, které jsou součástí IV. a VI. multimodálního koridoru. Jde o dva mezinárodní tranzitní koridory, které vedou skrze Českou republiku a jsou součástí evropských dopravních sítí, k jejichž výstavbě se český stát zavázal v mezinárodních dohodách. IV.

multimodální koridor vede na českém území od Břeclavi přes Prahu k Děčínu a VI. spojuje Břeclav s Bohumínem na severu Moravy. Pouze v případě trati Česká Třebová - Ústí nad Orlicí jde o stavbu na IV. multimodálním koridoru. V ostatních případech jde o VI. mezinárodní koridor spojující jih a sever Evropy, ať už jde o železniční trať Otrokovice - Přerov, nebo modernizaci silničních komunikací R 48 a E 47. Druhá skupina železničních projektů byla odevzdána také na konci minulého roku a týká se tří úseků na I. českém železničním koridoru, který je součástí IV. multimodálního koridoru.

Kromě toho byl 15. prosince do Bruselu odeslán strategický materiál pro fond ISPA s názvem "Národní strategický dokument ČR pro program ISPA - sektor doprava", který uvádí celkem 34 projektů. Z toho 12 se týká železnice, 18 silnic a dálnic, dva letiště Praha-Ruzyně a dva splavnění řeky Labe. Tyto projekty představují celkové požadavky na investice z fondů EU v celkové výši 1,4 miliardy EUR.

Podle původních předpokladů mělo již ke schvalování předložených projektů dojít v dubnu, ale vedoucí investiční sekce delegace EK v Praze odhaduje termín schvalování v Bruselu až na květen/červen. K podpisu finančního memoranda na schválené projekty by tak mohlo dojít na podzim, což vytváří před

poklad pro čerpání prostředků ještě v tomto roce. Podle dostupných informací dává Brusel v případě železničních projektů jednoznačně přednost dokončení staveb IV. multimodálního koridoru.

Projekty v oblasti dopravy, které byly předány Evropské komisi k pos

ouzení

(v případě železničních projektů se jedná o finanční částky za celý projekt, nikoliv jen za rok 2000)

železniční trať Česká Třebová - Ústí nad Orlicí na IV. multimodálním koridoru, požadované spolufinancování z programu ISPA je 25,5 miliónu eur

železniční trať Otrokovice - Přerov na VI. multimodálním koridoru, požadované spolufinancování z programu ISPA ve výši cca 54,7 miliónu eur

Frýdek-Místek - Dobrá (rychlostní komunikace R 48) na VI. multimodálním koridoru, požadované spolufinancování z prog

ramu ISPA je 21,0 miliónu eur

Ostrava, Rudná - Hrušov (mezinárodní silnice E 47) na VI. multimodálním koridoru, požadované spolufinancování z programu ISPA je 23,4 miliónu eur

obchvat Bělotína (rychlostní komunikace R 48) na VI. multimodálním koridoru, požadované spolufinancování z programu ISPA je 16,1 miliónu eur

tři železniční projekty na IV. multimodálním koridoru, a to úseky Kolín - Přelouč, Hrobce - Lovosice a Kralupy nad Labem - Vraňany, výše požadované spoluúčasti není známa.

Zdroj: HN z 9. 2. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU