Český Telecom bude čelit ztrátě klientů v důsledku otevření trhu

09.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Národní operátoři se musí kromě nástupu konkurenčního prostředí vyrovnat také se zaváděním nových služeb a globalizaci telekomunikačního trhu

Národní operátoři se musí kromě nástupu konkurenčního prostředí vyrovnat také se zaváděním nových služeb a globalizaci telekomunikačního trhu. Odborníci soudí, že na světě bude existovat jen pět až deset velkých telekomunikačních skupin. Zapojení do celosvětových telekomunikačních skupin, vytváření společných podniků a zejména zákaznická orientace - to jsou hlavní předpoklady, za jakých v budoucnu obstojí ve stále ostřejší konkurenci tradiční telekomunikační firmy.

Pro národní operátory, k nimž patří i Český Telecom, bude důležité zejména to, jak se vyrovnají s liberalizací trhu, uvedl v rozhovoru pro HN celosvětový vedoucí partner pro oblast řízení podnikatelských procesů společnosti An

dersen Consulting Hugh Morris. Nedokáží-li se národní Telecomy orientovat na stále vyšší zákaznické požadavky, mohou podle jeho mínění ztratit ročně 15 až 30 procent klientů. "Ke konkurenci přejde nejprve část firemních zákazníků, protože jsou cílem speciálních slev, bytoví zákazníci reagují pomaleji," uvedl Morris.

"Vedle tradičních národních operátorů pozici na trhu stále více upevňují nové dravé firmy, specializované na nejziskovější služby," konstatuje vedoucí tiskového oddělení Českého Telecomu Vladan Crha. Firma vychází při modelování situace vzniklé po úplné liberalizaci českého trhu z nedáv

ných západoevropských zkušeností - ve srovnatelných zemích přišly národní operátoři přibližně o 25 až 30 procent zákazníků. "Tento úbytek byl však kompenzován celkovým zvýšením telekomunikačního provozu, které konkurence přinesla, a výnosy z pronájmu kapacit novým operátorům," podotýká Crha. Kromě toho k otevření českého trhu konkurenci již díky mobilní a internetové telefonii do značné míry v hlasové službě došlo. Například British Telecom také dokázal mnoho bývalých zákazníků v posledních letech získat zpět, připomíná Morris.

Trendem je podle Crhy určitá stagnace klasické hlasové služby, když výrazný růstový potenciál vykazuje naopak především mobilní telefonie, datové služby - zejména internet a jejich kombinování. Stále pružnější chování operátorů vyžaduje nejen snaha uspokojit koncového zákazníka, ale i "velkoobchodní klienty", kterými jsou konkurenční operátoři nakupující volné síťové i jiné kapacity.

Podle studie Andrsen Consulting a The Economist Intelligence Unit (vydavatel časopisu The Economist) zaznamená odvětví telekomunikací mnohem více změn než v uplynulých deseti letech. Předpokládá se, že do roku 2010 budou nuceni kvůli potřebám zákazníků změnit telekomunikační firmy svou strukturu. Mnoho z nich odhaduje, že se proto spojí se společnostmi, k

teré podobné služby poskytují, a zároveň se osamostatní tzv. "satelity" poskytující služby své mateřské společnosti. "Vznikne pět až deset globálních skupin, které budou využívat služeb specializovaných subdodavatelů," soudí Morris.

V rámci uspokojení popt

ávky zákazníků po osobním přístupu ve službách, rychlejší reakci, nižších cenách a jednotné fakturaci se telekomunikační společnosti budou muset spojit s firmami, které jim potřebné znalosti poskytnou, podotýká studie. Dnes na takovýchto aliancích závisí 18 procent jejich celkového obratu, k roku 2010 bude hodnota činit asi 42 procent. "Dá se také předpokládat propojení firem, které mají síť a zákazníky, například s multimediálními společnostmi. Příkladem může být spojení America On Line a Time Warner," doplnil Morris.

"Z nadnárodního pohledu jsou telekomunikace propletencem majetkových, technických, obchodních, investorských rychle se tvořících i zanikajících a přeskupujících se vztahů," uvedl Crha s tím, že v dlouhodobějším horizontu je cílem Českého Telecomu získat výhodné pozice v rámci těchto globálních uskupení. V současné době probíhají některé tyto aktivity v rámci strategického partnerství, značná část mezinárodních aktivit Telecomu je však nyní postavena na běžných obchodních vztazích.

Zdroj: HN z 9. 2. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU