Ministerstvo životního prostředí loni v říjnu schválilo studii dopadů na životní prostředí (EIA), která je nezbytnou podmínkou k zahájení územního řízení i stavbě. Kladný posudek tehdy obsahoval přes 120 podmínek, které měl investor splnit. Souhlasné stanovisko ale ministerstvo začalo letos prověřovat kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali asi 40 podnětů, a zrušilo ho v minulém týdnu. Rozhodnutí vedle starostů přivítalo také vedení Středočeského kraje.
Investor nyní tvrdí, že ministerstvo zrušilo svůj dřívější souhlas ke studii dopadů na životní prostředí pouze na základě předběžného posouzení a správní řád pojem předběžné posouzení nezná. "Není tak zřejmé, zda na ministerstvu bude ještě probíhat definitivní posouzení, které by vzalo v úvahu všechny podklady," uvedl generální ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.
Podle Kačura také není jasné, jaký bude nyní s ekologickou dokumentací postup. "Zda bude dokumentace vrácena zpracovateli oponentního posudku na dopracování či bude vrácena nám k doplnění o rozporované skutečnosti nebo zda musí být nové veřejné projednání," doplnil.
Rozhodnutí ministerstva podle společnosti Letiště Vodochody vytváří precedens, který může zásadně ovlivnit mnoho plánovaných staveb. Může se prý stát, že argumenty použité v případě vodochodského letiště povedou k vyhlášení stavební uzávěry zejména v blízkosti nebo uvnitř větších měst, kde jsou překračovány hygienické limity.
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá firma Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Investice mají dosáhnout asi tří miliard korun.