Fakt, že jižní Morava je byznysu po Praze nejvíce přátelská, je známý (na Firmy.cz je zde registrováno přes 71 tisíc firem, v Praze přes 110 tisíc). V přepočtu na počet obyvatel je třetí, lepší jsou opět jen Praha a Královéhradecko. Můžeme tak říci, že každý šestnáctý obyvatel kraje má svou vlastní firmu. I v počtu e-shopů Brněnsko exceluje, hned po Praze jich tu sídlí nejvíce.
Řada místních firem se však míjí se svými zákazníky – například 8 z 10 místních řemeslníků nemá webové stránky. Leccos vypovídá i fakt, že jen devět ze sta jihomoravských firem si od začátku roku aktualizovalo svůj profil na největším on-line katalogu Firmy.cz. Ten přitom měsíčně navštíví třetina internetové populace regionu, tedy téměř 300 tisíc lidí.
Špatně jsou na tom s webovými stránkami i znalci a odhadci (83 procent jich vlastní webové stránky neuvádí, a je tedy pravděpodobné, že jimi ani nedisponují), daňoví poradci (64 procent) nebo zdravotnická zařízení (63 procent). V celkovém měřítku na tom ale kraj není tak špatně, jen 26 % všech firem nemá vlastní web, což je po Praze druhý nejnižší počet. Průměr celé republiky je přitom 28 %.
V kterých oborech jižní Morava vyniká
Jižní Morava dostává své pověsti a výrazně převyšuje celorepublikový průměr v počtu vinných sklípků. Až neuvěřitelných 87 procent všech vinných sklípků registrovaných na Firmy.cz pochází právě z toho kraje, konkrétně jich je 228, nejvíce jich najdete v Mutěnicích (14), Bořeticích (12), Hustopečích a Velkých Bílovicích (po 11). Není se co divit, podle statistik Národního vinařského centra se právě na Jižní Moravě nachází 99 % všech pěstitelů vína a 96 % osázené plochy vinic v České republice.
Výhradně prodeji vína se pak věnují nejčastěji v Brně (50 prodejen). Nepřekvapí, že právě z jižní Moravy pochází polovina všech výrobců nápojů v Čechách. Velký vliv na to má právě víno a lokální pivovary. V přepočtu na obyvatele pak kraj exceluje také v počtech znalců, odhadců a projektantů.
Jihomoravané jsou přitom na webu aktivní: Internetová populace Jihomoravského kraje čítá 754 tisíc lidí. A jaké služby či firmy potřebují nejčastěji? Podle údajů z katalogu Firmy.cz jednoznačně v hledání vedou autobazary (32 %). S větším odstupem jsou druhé cestovní kanceláře (10 %) následované realitními kancelářemi, autoservisy a restauracemi (po 9 procentech). Mezi další často navštěvované firmy v on-line katalogu patří mezi brněnskými obyvateli lázně, horská kola, ubytování, zahradnictví nebo elektro.
Jak lidé hledají na internetu služby a produkty
Firemní katalogy navštěvuje přes 40 % internetové populace ČR. Měsíčně totiž hledá svého řemeslníka či podnikatele 2,6 milionu reálných uživatelů. V katalogu Firmy.cz, který měl v roce 2013 více než šedesátiprocentní podíl na trhu, pak hledá kontakty okolo dvou milionů lidí. Ti zde měsíčně vykonají přes deset milionů návštěv a přitom si zobrazí přes 38 milionů stránek. Podnikatelé mohou využít velké výhody, a to že si svůj profil mohou od letošního dubna v tomto katalogu udržovat a informacemi vylepšovat zcela zdarma.