Pražský dopravní podnik a strojírenská firma na konci května po několikaměsíčním vyjednávání podepsaly dohodu o úpravě problematické smlouvy. Kontrakt z minulosti znamenal pro zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou společností v ČR, velkou finanční zátěž. Vedení Prahy mluvilo dokonce o krachu podniku.
Dohodu obě strany slavnostně podepsaly, bez garancí města, které si Škoda Transportation vyžádala, ale pozbude platnosti. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky do roku 2022 splatí. Finanční ředitelka dopravního podniku Magdalena Češková na dnešním jednání k efektivní veřejné správě uvedla, že toto rozhodnutí bude pro politiky "velmi problematické". "Jiné řešení ale neexistuje," uvedl Filip Rybín, který úpravy smluv za Prahu dojednává. Město má na rozhodnutí čas do konce roku.
Kromě rozložení splátek a zachování ceny se podnik a strojírenská firma dohodly na lepší výbavě tramvají. Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením wi-fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané poruchové tramvaje. Pro Škodu Transportation to znamená zvýšení nákladů o miliardu.
V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun. Člen představenstva dopravního podniku Petr Vychodil na dnešní debatě navíc uvedl, že podnik soupravy objednával v době, kdy je vůbec nepotřeboval. Nízkopodlažní tramvaje mimo to od začátku vykazovaly technické problémy a jejich údržba bude po uplynutí záruky velice nákladná, tvrdí Vychodil.
Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.
jhr rot