Do tendrů ministerstva dopravy půjdou ČD s vlaky od Škodovky

25.06.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. června (ČTK) - Do tendrů ministerstva dopravy na liberalizaci tratí se budou České dráhy hlásit zřejmě s vozidly od tuzemského výrobce Škoda Transportation. Řídící výbor dnes schválil uzavření dvou rámcových smluv na dodávky až 25 vozidel pro regionální a dálkovou dopravu. ČTK to řekl předseda řídícího výboru Karel Dobeš. Jméno vítězného dodavatele už minulý týden oznámil generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz s tím, že dozorčí rada dopravce potvrdila nákup jednotek RegioPanter.

Právě souhlas řídícího výboru, který v národním dopravci zastupuje stát, představoval poslední podmínku pro uzavření smluv v celkové odhadované hodnotě téměř čtyř miliard korun. K uzavření smlouvy by mělo dojít v nejbližších týdnech, uvedl mluvčí dopravce Radek Joklík s tím, že do té doby společnost nebude podrobnosti komentovat. Není tak známá ani konečná cena, kterou by měly ČD za vozidla zaplatit.

Zda nakonec dopravce vozidla koupí, bude záviset na aktuálních potřebách a na zajištění dotací z EU. Velká část poptávaných vozidel by totiž měla sloužit na trasách, které se resort dopravy chystá v nejbližších letech nabídnout do soutěží. V nich by se o práva na dotovanou přepravu cestujících měl státní dopravce utkat se soukromou konkurencí.

První tendr na provoz tratí chce ministerstvo dopravy spustit na přelomu září a října a další čtyři mají následovat do konce roku. Konkrétní trasy, které úřad plánuje do soutěží nabídnout, ale ministerstvo nesdělilo s tím, že oficiální harmonogram otevírání železničního trhu zveřejní v srpnu.

Spuštění výběrového řízení na nové provozovatele rychlíkových tratí přitom vypsala už minulá vláda loni v září. Ještě do konce minulého roku měl podle něj stát vyhlásit tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem. Z toho nakonec sešlo.

Zatím jedinými tendry, které resort dotáhl do konce, zůstávají soutěže z roku 2006. Obě zakázky tehdy získaly České dráhy.

Škoda Transportation Českým drahám dodává například příměstské dvoupatrové jednotky City Elefant a vícesystémové lokomotivy řady 380 nazvané Emil Zátopek. V minulosti tuzemský výrobce napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dohodu Českých drah a rakouských ÖBB o zapůjčení lokomotiv konkurenčního výrobce Siemens na mezinárodní vlaky mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. ÚOHS začátkem týdne České dráhy kvůli uzavření smlouvy bez výběrového řízení potrestal milionovou pokutou a zakázal vozidla používat. Proti verdiktu chce tuzemský dopravce podat rozklad.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK