Nová cesta je důležitá hlavně pro kamiony, které už nebudou jezdit přes obce ani nebezpečnými serpentinami mezi Bílým Kostelem a Hrádkem nad Nisou. "Lepší spojení z Liberce na německou dálniční síť se začalo projektovat už v 90. letech," řekl liberecký hejtman Martin Půta. Věří, že lepší silniční spojení přiláká do regionu nové investory a přinese nová pracovní místa. "Věřím, že všichni obyvatelé, kteří bydlí u té staré trasy nebo dojíždějí denně jako já do Liberce za prací, se těší na to, že se vyhnou pověstným grabštejnským serpentinám," poznamenal hejtman.
Stavba silnice začala v květnu 2009 a stála bezmála dvě miliardy korun. Většinu nákladů zaplatí Evropská unie. Podle původního záměru se po ní mělo jezdit už v říjnu 2011. Dokončení úseku od mostu ve Václavicích k obchvatu v Hrádku nad Nisou však zablokovala restituentka, která se nechtěla vzdát pozemků. Krajský úřad je musel vyvlastnit. Spory nezastavily jen stavbu silnice, ale ze stejných důvodů nemohli energetici dokončit přeložku vysokého napětí. Dělala se až v závěru loňského roku.
Nová silnice je postavena jako dvouproudá s přídavným pruhem ve stoupání. Z velké části je na mostech, největší je přes rybník ve Václavicích. Komunikace uleví hlavně lidem v Bílém Kostele nad Nisou, kde výrazně přibylo projíždějících kamionů poté, co byl přesně před rokem otevřen most z polského Porajówa do Žitavy. "Jsme hrozně rádi, že nás ten obchvat zbaví kamionové dopravy, která nás v posledních letech obtěžovala. Nedalo se přejít přes silnici, lidé nemohli v noci kvůli hluku spát," řekl starosta Bílého Kostela Jiří Formánek.