Finanční gramotnost obyvatel České republiky je na poměrně nízké úrovni, což potvrzují číselné údaje z výzkumu, který uskutečnila Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research v prosinci 2012. Z ní vyplývá, že:
- Ve výsledku testu gramotnosti uspělo na výbornou nebo chvalitebnou jen 20 % žen a 34 % mužů.
- 11 % dotazovaných má v oblasti pojištění nedostatečné znalosti.
- 50 % lidí ve věku do 30 let prokázalo dostatečné a nedostatečné znalosti.
- Největší problémy mají lidé v chápání produktů životního pojištění, naopak nejsrozumitelnější je pro ně cestovní pojištění.
TIP: Sjednejte si cestovní pojištění - srovnání 12 pojišťoven během 2 minut!
Je také na jednotlivých finančních a pojišťovacích institucích, aby si svého klienta „vychovaly“. U solidní instituce by systematické vzdělávání klientů a aktivní komunikace měly patřit k pilířům její činnosti.
V případě naší pojišťovny jsme i v souvislosti s novým občanským zákoníkem využili příležitosti přispět ke zvýšení povědomí veřejnosti o pojistných produktech. Důkladně jsme přepracovali veškerou předsmluvní i smluvní dokumentaci určenou klientovi a standardy pro korespondenční styk. Upravili jsme vše tak, aby klient snáze pochopil speciální terminologii. Zvětšili jsme písmo u jednotlivých prezentačních materiálů, i když to občas bohužel vedlo k nepříjemnému navýšení počtu stran. Nové jsou i texty k produktům na webových stránkách. Přepracovali jsme pojistné podmínky se zvýrazněným upozorněním na některé aspekty nebo důsledky, které jsou ze strany veřejnosti a klientů (klasifikovaných v novém OZ jako „slabší strana“ s větším nárokem na ochranu svých zájmů) někdy méně vnímány nebo přímo zanedbávány.
V přímém styku s klientem jsou naši pojišťovací zprostředkovatelé a finanční poradci vedeni k detailně propracovanému pohovoru o pojistných potřebách na straně jedné a přáních na straně druhé. Následně provedou podrobný zápis podepsaný oběma stranami. V současné době se tyto zpřísněné principy plošně uplatňují v praxi. Sbíráme první zkušenosti, zatím bez možnosti vyslovit závěry o prospěšnosti nebo zátěži zmíněných opatření.
Veškeré tyto kroky byly spojeny s enormním zatížením kapacit a také vysokými finančními výdaji. Pravdou však zůstává, že žádná regulace a žádné předpisy nemohou plně nahradit aktivní přístup obou stran – tedy jak pojišťovny, tak i zákazníků. Nebude-li klient sám o svých potřebách pojistného krytí uvažovat detailně a s perspektivou, nemůže pojišťovna správně a včas předložit přiléhavou nabídku se všemi nutnými aspekty.
Jako základní vodítko pro každého jsme připravili naše desatero správného sjednávání pojištění:
- Správně si nastavte pojistné částky pro vhodně zvolená rizika.
- Čtěte pojistné podmínky. Je jasné, že to není zrovna zábava, ale nutnost určitě. Zorientujte se i v terminologii. Nejjednodušší je požádat o vysvětlení svého poradce. Ale pojem, u něhož si nejste jisti, lze najít i v pojistných podmínkách nebo na webu pojišťovny nebo České asociace pojišťoven.
- Myslete na pojištění včas a neuzavírejte ho až v situaci, kdy se pojistná ochrana prodraží (vyšší vstupní věk, zhoršující se zdravotní stav, apod.).
- Rozlišujte některé druhy pojištění, které nejsou totožné (například pojištění domu nezahrnuje automaticky pojištění domácnosti, to je nutné pojistit zvlášť).
- Aktualizujte dlouhodobé pojistné smlouvy podle potřeb v danou chvíli – to platí jak pro pojištění majetku, tak i života a zdraví. Pojišťovny to umožňují a Vám to zajistí přiměřené krytí v každé životní fázi.
- Nepleťte si životní pojištění se spořením. Životní pojištění primárně slouží k pokrytí případných rizik. Nenechte se tedy nalákat na nějaká supervýhodná zhodnocení v krátkém čase, taková nejsou asi nikde.
- Nerušte dlouhodobé životní pojištění. To je nejhorší možná varianta spojená zpravidla s podstatnou finanční ztrátou.
- Myslete na to, že s převodem nemovitostí nebo movitých věcí na jiného vlastníka je třeba uzavřít pojištění nové.
- Dbejte na rozsah pojištění a hranice pojistného plnění při škodě a neorientuje se jen podle ceny pojištění. Laciné pojištění se často v případě škody ukáže špatným krokem, protože nedostatečně pokrývá rizika nebo pojistná částka nepokryje vzniklé škody.
- Pozor na pojištění odpovědnosti. Úloha tohoto pojištění podle nového občanského zákoníku vzrostla, protože se zvýšily nároky na náhradu újmy ve všech možných formách, postižení budou podle všeho žádat více, třeba i soudní cestou.
Ing. Lucie Urválková, finanční ředitelka a členka představenstva UNIQA pojišťovny, a.s.