Podle agentury CzechTourism stojí za poklesem příjezdů zahraničních turistů především důsledky rusko-ukrajinské krize, ale také vízová problematika a devalvace rublu. Také poradenská společnost Mag Consulting uvedla, že ubylo hlavně návštěvníků z Ruska. "Za poklesem stojí minimálně 20procentní výpadek ruských turistů," uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.
"Agentura CzechTourism oslovuje ruskou veřejnost, aby ji povzbudila k cestám do ČR. Využívá k tomu kombinaci PR článků, inzerce, outdoorové reklamy a elektronických médií," dodal ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška. Kromě samotných marketingových aktivit podle něj hraje klíčovou roli také vízová politika ČR, která je ve srovnání s konkurenčními destinacemi výrazně přísnější. Konkrétně se jedná o příplatky za expresní vyřízení žádosti a udělování multivíz.
Loni přijelo do Česka 803.000 Rusů. Ti patří mezi zahraniční návštěvníky, kteří v ČR nejvíce utrácí. Turisté z Ruska stráví v ČR v průměru pět dní a jejich denní útrata dosahuje zhruba 4000 korun.
Ze všech zahraničních turistů, kteří se ubytují v různých typech hromadných ubytovacích zařízení, až 90 procent využije služeb hotelů.