Do roku 2005 má být sníženo břemeno pro německé občany a podnikatele celkem o 44,2 miliardy DEM. Zdanění příjmů má být sníženo na sazby od 15 do 45 procent v zá
vislosti na jejich výši. Velmi důležitý, byť dosud ne konečný, krok k zavedení radikální daňové reformy v Německu, s níž ČR pojí úzké ekonomické vazby, učinila včera spolková vláda, když schválila příslušný balík ministra financí Hanse Eichela (SPD). Podle soudu kabinetu má proces schvalování skončit do léta. Velmi tu záleží na druhé komoře parlamentu, Spolkové radě, kde se podle odborníků ještě odehraje souboj koalice s opozicí zastupující jednotlivé spolkové země.Německá opozice návrh sice kritizuje s tím, že by měl být údajně ještě radikálnější, ale podnikatelské kruhy jsou přes verbální výhrady ve skutečnosti dosahem reformy příjemně překvapeny, což dokazuje i prudký vzestup kursů akcií na německých burzách, který byl v posledních dnech v očekávání n
ového návrhu zaznamenán. Podnikatelská sféra vítá zvláště chystané zrušení daně ze zisků z prodeje majetkových podílů. Odbory jsou kategoricky proti údajně "zbytečným" a "nespravedlivým" úlevám pro ty podnikatelské subjekty, které zisky reinvestují do podílů na jiných společnostech. To by znamenalo výpadek daňových příjmů spolkové pokladny i zemských vlád o dvě miliardy DEM ročně.Na dotaz zpravodaje HN se v Berlíně vyjádřil k včerejšímu rozhodnutí vlády o třístupňové daňové reformě člen představenstva mnichovského koncernu BMW Horst Teltschik, kdysi dlouholetý poradce kancléře Kohla. Podle něho směřuje tento krok vlády správným směrem a pro BMW bude jeho plné uvedení do života jasným přínosem. Každé snížení daní podnikatelé vítají. Pro koncerny typu BMW a
další velké firmy je však důležitá vždy celková bilance. Například nemírné mzdové požadavky odborů, za které, pravda, vláda nemůže, stály BMW jen loni 200 miliónů DEM, jenže k tomu přistupovalo dodatečné zatížení novým daněmi, zejména ekologickými, což dělalo dohromady 600 miliónů DEM. Pro automobilku je dále nepříjemné zavedení ekologické daně na pohonné hmoty (vždy o šest feniků ročně), což logicky přináší pokles poptávky po nových autech. "To ani nemluvím o záměrech Evropské komise, aby výrobce aut bezúplatně přijímal zpátky a ekologicky likvidoval starší auta, a to i vozidla starší 12 let, což bude podnik typu BMW stát další miliardu marek," upozornil Teltschik s tím, že snižovat se musí celkové zatížení, nejen to čistě daňové.Naštěstí se nyní BMW trochu "zahojí" na posílení kursu americkém dolaru, což zvyšuje příjmy z exportu automobilů do zemí, kde se platí touto měnou. Slabé euro podle něho německým exportérům obecně vyhovuje. Připomněl, že vleklou chorobou všech Kohlových vlád v minulých 16 letech by
lo totéž, co v zásadě platí i nyní pro vládu SPD a Zelených. Že totiž jednotliví ministři navrhují jeden přes druhého různá opatření - mj. ke zvýšení příjmů státu, aniž by se provedlo důkladné vzájemné vybilancování důsledků těchto kroků. Takže, přijde-li s jinak prospěšnou daňovou reformou ministr financí, obvykle už jeho kolegové peníze vytáhli podnikatelům jinými způsoby.Zdroj: HN z 10. 2. 2000