Možnost, že se schválený plán nemusí stihnout během letoška zrealizovat, připustil i ministr Prachař. Podle něj je ale zdržení lepší, než kdyby se soutěžilo podle chybně vypsaných tendrů, řekl ČTK. Zadávací dokumentaci a obchodní podmínky podrobilo ŘSD přísné kontrole, aby se zamezilo stížnostem stavebních firem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a tendry se tak ještě více protáhly, dodal šéf resortu.
Pro ministerstvo dopravy ale může být zpožďování ve vypisovaných tendrech problematické v tom, že zakázky na jednání vlády přineslo jako důkaz dostatku kvalitních projektů, na jejichž základě žádalo po kabinetu zvýšení rozpočtu na infrastrukturní stavby v příštím roce na 75 miliard korun. Celkem tehdy ministr vládě předložil parametry tendrů na 72 projektů za zhruba 64 miliard. Téměř 20 miliard připadalo na silnice, jejichž přípravu má na starosti právě ŘSD.
To ale prošlo od letošního února, kdy byl do funkce jmenován nový generální ředitel Jan Kubiš, kompletní výměnou vedení. Hodnota vypsaných zakázek na dostavbu silnice R4 u Skalky, průjezd Červenohorským sedlem a druhou etapu rozšíření silnice I/37 mezi Pardubicemi a Trojicemi dosud představuje 1,8 miliardy korun.
Mezi tendry, které se nachází těsně před vypsáním, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl trojici úseků na dálnici D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Hvězdonicemi a Ostředkem a Měřínem a Velkým Meziříčím celkem za více než 1,8 miliardy korun. Na poslední dva jmenované úseky může ŘSD sice vypsat výběrová řízení kvůli výjimce od ministerstva dopravy, ale nemůže na nich zatím začít stavět, protože na oba dosud nemají platná stavební povolení. Ta napadlo ekologické sdružení Děti Země, kterému vadilo, že se u plánované modernizace komunikace neuskutečnilo projednání dopadu stavby na životní prostředí.
Před vypsáním je podle ŘSD rovněž přeložka silnice I/34 u obcí Božejov a Ondřejov na Pelhřimovku za bezmála půl miliardy korun a rovněž menší zakázka na obchvat Vizovic u Lhotska za 187 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic slouží jako státní investor pro výstavbu nových silnic. Zároveň se stará o údržbu a opravy dálnic, rychlostních silnic a silnic prvních tříd a vybírá kamionové mýtné. Jeho ředitel Jan Kubiš minulý týden dovršil prvních sto dní ve funkci.